Diepte interviews

Een diepte interview is een vorm van kwalitatief onderzoek. Voor het blootleggen van diepgaande motieven van klanten, medewerkers of consumenten leent kwalitatief onderzoek zich beter dan kwantitatief onderzoek om het gewenste resultaat te krijgen. Een diepte interview is uitermate geschikt om de achterliggende gedachtes voor vertoond gedrag te achterhalen of als de individuele opvattingen over jouw product of organisatie belangrijk zijn.

Een diepte interview levert waardevolle inzichten op die direct toepasbaar zijn. Zo creëren we de relevantie die we graag terugzien in onze onderzoeken. Deze methode biedt concrete resultaten waarmee je jouw organisatie verder kunt ontwikkelen. We hebben een scherp inzicht in de markt, mede dankzij de sterke relaties met onze opdrachtgevers.


“Om bestaande en toekomstige klanten optimaal te kunnen bedienen is het voor ons van belang om de markt, de wijze van oriëntatie en specifieke behoeften te doorgronden, niet enkel in grote lijnen. Markteffect heeft bewezen door hun strategische inzicht en praktische uitvoering deze waardevolle details boven tafel te krijgen.” - René de Jong, Sales Director Benelux TomTom

search

Mogelijkheid om achterliggende gedachtes en motivaties te doorgronden

interaction

Duidelijke structuur, maar toch interactief

aanvullend

Waardevol als aanvulling op kwantitatief onderzoek

Waarom een diepte interview bij ons?

Een diepte interview verloopt semigestructureerd. Vanwege het interactieve karakter van een interview, is het gesprek niet volledig te sturen. Om er toch zeker van te zijn dat alle onderwerpen tijdens het gesprek behandeld worden, stelt onze onderzoeksspecialist in overleg met jou een interviewscript op. Zodat alle vooraf bepaalde onderwerpen zeker behandeld worden.

Vanwege het interactieve karakter is het dan ook van groot belang dat de interviewer past bij jouw doelgroep en kennis heeft van jouw organisatie.
Zo kan het dus voor komen dat er voor een onderzoeksvraagstuk in het onderwijs een andere interviewer ingeschakeld zal worden dan voor een onderzoeksvraagstuk in de financiële dienstverlening. We hebben verschillende specialisten in dienst passend bij jouw onderzoeksvraag.

Daarnaast hebben we de beschikking over in-house faciliteiten waar kwalitatief onderzoek plaats kan vinden. Diepte interviews kunnen op diverse locaties worden uitgevoerd en meestal op de locatie van de geïnterviewde. Het is immers van belang om het de respondent zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het is ook mogelijk om de gesprekken telefonisch af te nemen.

gesprek

Wij zorgen voor een ervaren discussieleider

locatie

U bepaalt de locatie, wij denken graag mee

kijk-en-luister

Kijk en luister mee vanuit onze meekijkruimte

groep-team

Wij verzorgen graag de werving van deelnemers

Diepte interviews als aanvulling op kwantitatief onderzoek

In bepaalde gevallen kunnen diepte interviews ook een goede aanvulling zijn op kwantitatief onderzoek. Zo kan deze methode ook helpen de vragenlijst voor het kwantitatieve onderzoek beter af te stemmen, door bijvoorbeeld te achterhalen welke aspecten van invloed zijn op de klanttevredenheid.

Diepte interviews kunnen ook ingezet worden om oplossingen te vinden voor de pijnpunten die naar voren zijn gekomen tijdens het kwantitatieve onderzoek. Andersom kan kwantitatief onderzoek ook dienen als aanvulling op diepte interviews, door uit te wijzen of de meningen en bevindingen van de gesprekspartners representatief zijn voor de gehele doelgroep.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Typen onderzoek

Ben je op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wil je ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van jouw …

Meer info

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Ontmoet ons team

Ontmoet ons enthousiaste team van specialisten, die voor je klaarstaan om jouw onderzoek tot een succes te maken! Door scherp en kritisch mee te denken vanaf de start van…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer je representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Groepsdiscussies

Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Met een goede discussieleider zorgt de discussie tussen de deelnemers voor diepgaande kwalitatieve i…

Meer info

Alle referenties

Bekijk hier al onze klantreferenties, het totaaloverzicht en opgedeeld per branche.

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een diepte interviews in de praktijk werken en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

KNGF: Impact van de assistentiehonden

Belevingsonderzoek gemengd voetbal voor de KNVB

Customer journey onderzoek voor Timing Uitzendbureau

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Client Consultant