Diepte interviews

Diepte interviews zijn een vorm van kwalitatief onderzoek. Voor het blootleggen van diepgaande motieven van klanten, medewerkers of consumenten leent kwalitatief onderzoek zich beter dan kwantitatief onderzoek om het gewenste resultaat te krijgen. Diepte interviews zijn uitermate geschikt om de achterliggende gedachtes voor vertoond gedrag te achterhalen of als de individuele opvattingen over uw product of organisatie belangrijk zijn.

“Om bestaande en toekomstige klanten optimaal te kunnen bedienen is het voor ons van belang om de markt, de wijze van oriëntatie en specieke behoeften te doorgronden, niet enkel in grote lijnen. Markteffect heeft bewezen door hun strategische inzicht en praktische uitvoering deze waardevolle details boven tafel te krijgen.”
René de Jong, Sales Director Benelux TomTom

search

Mogelijkheid om achterliggende gedachtes en motivaties te doorgronden

interaction

Duidelijke structuur, maar toch interactief

aanvullend

Waardevol als aanvulling op kwantitatief onderzoek

Waarom diepte interviews bij Markteffect?

Een diepte interview verloopt semigestructureerd. Vanwege het interactieve karakter van een interview, is het gesprek niet volledig te sturen. Om er toch zeker van te zijn dat alle onderwerpen tijdens het gesprek behandeld worden, stelt de onderzoeksspecialist in overleg met u een interviewscript op. Zodat alle vooraf bepaalde onderwerpen zeker behandeld worden.

Vanwege het interactieve karakter is het dan ook van groot belang dat de interviewer past bij uw doelgroep en kennis heeft van uw organisatie. Zo kan het dus voor komen dat er voor een onderzoeksvraagstuk in het onderwijs een andere interviewer ingeschakeld zal worden dan voor een onderzoeksvraagstuk in de financiële dienstverlening. Markteffect heeft verschillende specialisten in dienst passend bij uw onderzoeksvraag.

Daarnaast heeft Markteffect de beschikking over eigen in-house faciliteiten waar kwalitatief onderzoek plaats kan vinden. Diepte interviews kunnen echter op diverse locaties worden uitgevoerd en meestal op de locatie van de geïnterviewde. Het is immers van belang om het de respondent zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het is ook mogelijk om de gesprekken telefonisch af te nemen.

gesprek

Wij zorgen voor een ervaren discussieleider

locatie

U bepaalt de locatie, wij denken graag mee

kijk-en-luister

Kijk en luister mee vanuit onze meekijkruimte

groep-team

Wij verzorgen graag de werving van deelnemers

Diepte interviews als aanvulling op kwantitatief onderzoek

In bepaalde gevallen kunnen diepte interviews ook een goede aanvulling zijn op kwantitatief onderzoek. Zo kan deze methode ook helpen de vragenlijst voor het kwantitatieve onderzoek beter af te stemmen, door bijvoorbeeld te achterhalen welke aspecten van invloed zijn op de klanttevredenheid.

Diepte interviews kunnen ook ingezet worden om oplossingen te vinden voor de pijnpunten die naar voren zijn gekomen tijdens het kwantitatieve onderzoek. Andersom kan kwantitatief onderzoek ook dienen als aanvulling op diepte interviews, door uit te wijzen of de meningen en bevindingen van de gesprekspartners representatief zijn voor de gehele doelgroep.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Groepsdiscussies

Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Met een goede discussieleider zorgt de discussie tussen de deelnemers voor diepgaande kwalitatieve i…

Meer info

Alle referenties

Bekijk hier al onze klantreferenties, het totaaloverzicht en opgedeeld per branche.

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

KNGF:
Impact van de assistentiehonden

Belevingsonderzoek gemengd voetbal voor de KNVB

Customer journey onderzoek voor Timing Uitzendbureau

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant