Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de ideale onderzoeksmethode wanneer je inzicht wilt krijgen in de achterliggende argumenten en gedachtegangen van een specifieke doelgroep. De uitkomsten zijn niet gebaseerd op harde cijfers of percentages, maar op toelichtingen en reacties. Waarom kiest een klant voor product of dienst X? Wat zijn de beweegredenen, motieven, gedachten en gevoelens hierbij?

Afhankelijk van jouw doelgroep, vraagstuk en doelstellingen kijken we samen met jou hoe het kwalitatieve onderzoek het beste kan worden ingericht. Door jouw vraagstuk centraal te stellen, zorgen we ervoor dat je de meest relevante inzichten krijgt om goed onderbouwde beslissingen te nemen. Met onze focus op sterke relaties en tastbare resultaten helpen we je verder met waardevolle inzichten die het verschil maken.

“De samenwerking met Markteffect is heel prettig verlopen. Het was voor ons de eerste keer dat we met hen samenwerkte, maar het is zeker voor herhaling vatbaar. Wat opviel was de professionaliteit die zich uitte in meedenken, het doen van suggesties en het geven van advies door onze contactpersonen. En dat was bij onze specifieke doelgroep erg belangrijk. Daarnaast zijn ze ook nog eens heel aardig.”
Irma Metzger, Projectleider KNGF

Kwalitatief onderzoek uitvoeren

search

Mogelijkheid om achterliggende gedachtes en motivaties te doorgronden

interaction

Duidelijke structuur, maar toch interactief

aanvullend

Waardevol als aanvulling op kwantitatief onderzoek

Waarom kwalitatief onderzoek bij Markteffect?

Er zijn verschillende onderzoeksmethoden om kwalitatief onderzoek uit te voeren. De eerste stap in het onderzoeksproces is dus het bepalen van de methode. Veel gebruikte methoden zijn diepte-interviews, groepsdicussies en online communities.

Kwalitatief onderzoek vereist minder respondenten dan kwantitatief onderzoek, maar de tijdsinvestering van de respondent is beduidend groter. We beschikken over een groot kwalitatief onderzoekspanel

Door middel van een screeningsvragenlijst kunnen deze respondenten worden uitgenodigd voor het onderzoek, waarna we een selectie maken op basis van demografische kenmerken die een goede weerspiegeling geven van de doelgroep van het desbetreffende onderzoek. Ook wanneer de doelgroep bestaat uit bekenden, zoals klanten of medewerkers.

Extra diepgang

Na afloop van een kwalitatief onderzoek zullen we de respondenten vragen deel te nemen aan een tevredenheidsonderzoek. De resultaten van dit onderzoek zullen worden teruggekoppeld aan de moderator, zodat toekomstige kwalitatieve onderzoeken geoptimaliseerd kunnen worden. Zo wordt de kwaliteit en innovatie van onze kwalitatieve onderzoeken bevorderd.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Ontmoet ons team

Ontmoet ons enthousiaste team van specialisten, die voor je klaarstaan om jouw onderzoek tot een succes te maken! Door scherp en kritisch mee te denken vanaf de start van…

Meer info

Diepte interviews

Diepte interviews zijn een vorm van kwalitatief interviews. Voor het blootleggen van diepgaande motieven van klanten, medewerkers of consumenten leent kwalitatief onderzo…

Meer info

Groepsdiscussies

Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Met een goede discussieleider zorgt de discussie tussen de deelnemers voor diepgaande kwalitatieve i…

Meer info

Alle referenties

Bekijk hier al onze klantreferenties, het totaaloverzicht en opgedeeld per branche.

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe kwalitatief onderzoek in de praktijk werkt en wat het onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Productconcepttest: 
Kalfire E-one elektrische haard

KNGF:
Impact van de assistentiehonden

Belevingsonderzoek gemengd voetbal voor de KNVB

Deskresearch, Kwalitatief- & Kwantitatief onderzoek voor
Van Hall Larenstein