Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer u inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van kwalitatief onderzoek is namelijk niet gebaseerd op harde cijfers en percentages, maar op gegeven toelichtingen en reacties. Waarom kiest de klant voor product of dienst X? Wat zijn zijn of haar beweegredenen, motieven, gedachten en gevoelens hierbij?
Afhankelijk van de doelgroep, uw vraagstuk en doelstellingen zal er samen met u gekeken worden op welke manier het kwalitatief onderzoek het beste ingestoken kan worden. Bij Markteffect staat uw vraagstuk altijd centraal, zo kunnen we er zorg voor dragen dat u de beste en meest relevante inzichten krijgt waar u beslissingen op kunt baseren.
“De samenwerking met Markteffect is heel prettig verlopen. Het was voor ons de eerste keer dat we met hen samenwerkte, maar het is zeker voor herhaling vatbaar. Wat opviel was de professionaliteit die zich uitte in meedenken, het doen van suggesties en het geven van advies door onze contactpersonen. En dat was bij onze specifieke doelgroep erg belangrijk. Daarnaast zijn ze ook nog eens heel aardig.” Irma Metzger, Projectleider KNGF
Kwalitatief onderzoek uitvoeren
Mogelijkheid om achterliggende gedachtes en motivaties te doorgronden
Duidelijke structuur, maar toch interactief
Waardevol als aanvulling op kwantitatief onderzoek
Waarom kwalitatief onderzoek bij Markteffect?
Er zijn verschillende onderzoeksmethoden om kwalitatief onderzoek uit te voeren. De eerste stap in het onderzoeksproces is dus het bepalen van de methode. Veel gebruikte methoden zijn diepte-interviews, groepsdicussies en Online Communities.
Kwalitatief onderzoek vereist minder respondenten dan kwantitatief onderzoek, maar de tijdsinvestering van de respondent is beduidend groter. Markteffect beschikt over een groot kwalitatief onderzoekspanel met circa 4.000 respondenten.
Door middel van een screeningsvragenlijst kunnen deze respondenten worden uitgenodigd voor het onderzoek, waarna Markteffect een selectie kan maken op basis van hun demografische kenmerken die een goede weerspiegeling geven van de doelgroep van het desbetreffende onderzoek. Ook wanneer de doelgroep bestaat uit bekenden, zoals klanten of medewerkers,
Extra diepgang
Na afloop van een kwalitatief onderzoek zal Markteffect de respondenten vragen deel te nemen aan een tevredenheidsonderzoek. De resultaten van dit onderzoek zullen worden teruggekoppeld aan de moderator, zodat toekomstige kwalitatieve onderzoeken geoptimaliseerd kunnen worden. Zo wordt de kwaliteit en innovatie van de kwalitatieve onderzoeken bij Markteffect bevorderd.
Hier vindt u enkele relevante pagina's:
Typen onderzoek
Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…
Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt.
Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…
Diepte interviews zijn een vorm van kwalitatief interviews. Voor het blootleggen van diepgaande motieven van klanten, medewerkers of consumenten leent kwalitatief onderzo…
Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Met een goede discussieleider zorgt de discussie tussen de deelnemers voor diepgaande kwalitatieve i…
Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.