Het afmeldersonderzoek

Inzicht in de motieven van afmelders, ofwel studiekiezers die na aanmelding (en inschrijving) deze niet hebben bevestigd door te starten met de opleiding bij uw onderwijsinstelling.
Eén van de fases in de student journey noemt men ‘de afmelders’. Onderwijsinstellingen stoppen veel moeite in voorlichtingsactiviteiten zoals open dagen en de website om haar opleidingen onder de aandacht te brengen. Maar niet iedere potentiële student, die naar uw voorlichtingsactiviteiten is geweest, kiest uiteindelijk voor uw opleiding.

De groep studenten die na inschrijving de opleiding niet daadwerkelijk start, worden ook wel 'afmelders' genoemd. Deze groep vertegenwoordigt een waardevolle bron van informatie voor een onderwijsinstelling. Het begrijpen van de redenen achter hun beslissing is van essentieel belang. Elke potentiële student maakt uiteindelijk een definitieve keuze: voor uw onderwijsinstelling, een concurrent, een tussenjaar, blijft zitten, stapt over naar een hoger of lager niveau op de middelbare school of betreed de arbeidsmarkt. Dit resulteert in de definitieve instroom bij uw opleidingen aan het begin van het nieuwe schooljaar (ongeveer medio september/oktober), waarna een evaluatie kan plaatsvinden.

Markteffect voert onderzoek uit naar deze doelgroep om de voornaamste afmeldredenen te identificeren en om in kaart te brengen waar de onderwijsinstelling verbeteringen kan aanbrengen om deze groep te verkleinen. Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat informatievoorziening, open dagen en het proces tussen aanmelding en afmelding van grote invloed zijn. Tijdens deze studentenreis kunnen diverse factoren optreden die een aanmelding in twijfel trekken voordat deze wordt bevestigd.

Onderzoek naar afmelders

  • Het onderzoek identificeert de motieven en suggesties voor verbetering onder de afmelders, met als uiteindelijk resultaat het verminderen van zowel het aantal afmelders als het percentage afmelders in het daaropvolgende wervingsjaar. Markteffect biedt onderwijsinstellingen de gelegenheid om inzicht te krijgen in de overwegingen van afmelders, oftewel potentiële studenten die na aanmelding hun inschrijving voor een specifieke opleiding binnen uw onderwijsinstelling niet zijn gestart;
  • Met behulp van een directe telefonische enquête, uitgevoerd door het callcenter van Markteffect, worden afmelders uit de databas van de onderwijsinstelling ondervraagd. Deze enquête wordt afgenomen door callcentermedewerkers die tevens naast hun werk in het callcenter ook student zijn. Hierdoor begrijpen ze de doelgroep goed en zijn ze in staat om half-gestructureerde gesprekken te voeren aan de hand van de voorbereide vragenlijst;
  • De doorlooptijd van het onderzoek bedraagt circa 8 weken. De optimale periode voor het afnemen van het afmeldersonderzoek betreft de maanden september, oktober en november, de aanvang van het schooljaar.

Wat levert een afmeldersonderzoek op?

  1. Inzicht in het afmeldproces van potentiële studenten van alle niveaus;
  2. Praktisch toepasbare visuele rapportage inclusief conclusies en aanbevelingen;
  3. Presentatie op locatie bij uw onderwijsinstelling inclusief advies en inzichten op basis van de motieven van afmelders.

Heeft u interesse in een afmeldersonderzoek of bent u benieuwd hoe Markteffect uw onderwijsinstelling verder kan helpen? Neem dan gerust contact op voor meer informatie.

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant

Benieuwd wat wij voor uw onderwijsinstelling en vraagstuk kunnen betekenen?