Black Friday
Hoewel 84% van de Nederlanders die bekend zijn met Black Friday nog geen voorbereidingen heeft getroffen, is het wel opvallend dat liefst 57% van de Nederlanders aankopen uitstelt (of dit overweegt) met het oog op Black Friday: 40% overweegt dit en 17% is er zelfs zeker van. De meest populaire productcategorieën onder consumenten zijn mode, schoenen & sieraden (36%) en computers & elektronica (24%). Gemiddeld verwacht men € 197,- uit te geven op Black Friday, blijkt uit het onderzoek.
Waar veel Nederlanders Black Friday zien als een goed moment om aankopen te doen voor eigen gebruik, valt ook op dat één op de vijf Nederlanders (21%) op zoek gaat naar cadeaus. Immers valt Black Friday vlak voor Pakjesavond en één maand voor Kerst. Deze groep verheugt zich kort voor de feestdagen nog op mooie deals voor vrienden en familie.
Ook herenmodeketen Only for Men verwacht dat Black Friday dit jaar weer verder zal groeien. Marketing- & E-commerce manager Rens Drost licht toe: ‘’In 2018 zagen wij de omzet op Black Friday al met 45% stijgen ten opzichte van 2017. Ik verwacht dat deze omzet ook in 2019 weer flink zal stijgen.’’
Cyber Monday
Weliswaar in mindere mate als Black Friday, maar ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday waar met name webshops meeliften op het succes van Black Friday), is bekend onder een substantiële groep Nederlanders (32%). Met een geschatte besteding bij webshops van ongeveer € 125,- per persoon, lijken de webshops toch een behoorlijk graantje mee te pikken van de koopgekte.
Dit artikel werd geplaatst op 14 november geplaatst op de website van Emerce
Naar het overzicht