Nederlander wacht met smart op Black Friday

14 november 2019

Black Friday wordt steeds populairder in Nederland en consumenten overwegen massaal om hun aankopen uit te stellen. Het Amerikaanse kortingsfenomeen, dat dit jaar op 29 november valt, geniet een bekendheid van liefst 80% onder de Nederlandse consumenten. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van herenmodeketen Only for Men. Het onderzoek werd in oktober jl. uitgevoerd en in totaal werden 1.005 respondenten ondervraagd.

Black Friday

Hoewel 84% van de Nederlanders die bekend zijn met Black Friday nog geen voorbereidingen heeft getroffen, is het wel opvallend dat liefst 57% van de Nederlanders aankopen uitstelt (of dit overweegt) met het oog op Black Friday: 40% overweegt dit en 17% is er zelfs zeker van. De meest populaire productcategorieën onder consumenten zijn mode, schoenen & sieraden (36%) en computers & elektronica (24%). Gemiddeld verwacht men € 197,- uit te geven op Black Friday, blijkt uit het onderzoek.

Waar veel Nederlanders Black Friday zien als een goed moment om aankopen te doen voor eigen gebruik, valt ook op dat één op de vijf Nederlanders (21%) op zoek gaat naar cadeaus. Immers valt Black Friday vlak voor Pakjesavond en één maand voor Kerst. Deze groep verheugt zich kort voor de feestdagen nog op mooie deals voor vrienden en familie.

Ook herenmodeketen Only for Men verwacht dat Black Friday dit jaar weer verder zal groeien. Marketing- & E-commerce manager Rens Drost licht toe: ‘’In 2018 zagen wij de omzet op Black Friday al met 45% stijgen ten opzichte van 2017. Ik verwacht dat deze omzet ook in 2019 weer flink zal stijgen.’’

Cyber Monday


Weliswaar in mindere mate als Black Friday, maar ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday waar met name webshops meeliften op het succes van Black Friday), is bekend onder een substantiële groep Nederlanders (32%). Met een geschatte besteding bij webshops van ongeveer € 125,- per persoon, lijken de webshops toch een behoorlijk graantje mee te pikken van de koopgekte.

Dit artikel werd geplaatst op 14 november geplaatst op de website van Emerce

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Kritische blik op mode: Prijs en comfort leidend voor de Nederlandse consument

Hybride folderlezers blijft groeien met een stijging van 256%