Waardevolle media-aandacht door middel van PR-onderzoek

Een PR-onderzoek is het ideale middel om relevante media-aandacht en impactvolle PR-inzichten te verkrijgen. Met interessante onderzoeksresultaten bereik je de koppen van (online) media, waardoor je meer zichtbaarheid en promotie genereert. De resultaten van ons PR-onderzoek bieden een solide basis om nieuwswaarde te creëren rond specifieke thema’s die spelen in de media en om gerichte, relevante media-aandacht te realiseren. We ondersteunen je bij het uitvoeren van een PR-onderzoek dat niet alleen inzichtelijk is, maar ook aansluit bij de actualiteit en jouw doelstellingen. Door een sterke relatie met jou te onderhouden en ons te richten op tastbare resultaten, zorgen we ervoor dat jouw organisatie zich op een impactvolle manier profileert in de media.

Het effectief genereren van media-aandacht vormt een krachtig instrument waarmee je, zelfs met een bescheiden budget, een grote doelgroep kunt aanspreken. Naast het genereren van publiciteit kan ook de naamsbekendheid of het imago van je organisatie of merk worden verbeterd.

"Voor uitvoer van PR-onderzoek voor onze klanten – zowel B2B als consumer – werken we al vele jaren heel prettig samen met Markteffect. De expertise en marktkennis van het team van Markteffect zorgt voor een mooie wisselwerking met onze PR-experts. Hiermee komen we samen tot onderscheidende, nieuwswaardige onderzoeksbevindingen en media headlines die veel zichtbaarheid opleveren voor onze klanten. Markteffect denkt mee op alle vlakken, proactief en met veel liefde voor het vak" - Sander van Buuren, MD Strategy Benelux Team Lewis

solide-basis-krantenkoppen

Solide basis door de onderzoeksresultaten om de krantenkoppen te bereiken en online zichtbaarheid te creëren

snel-resultaten-pr-inzichten

Snel resultaten en waardevolle PR-inzichten

maatwerk-rapportagemogelijkheden

Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

Hoe wordt een PR-onderzoek uitgevoerd?

Bij ons wordt een PR-onderzoek zorgvuldig en gestructureerd uitgevoerd om optimale resultaten te garanderen. De meest gebruikte methode is online onderzoek met behulp van online vragenlijsten, een snelle en effectieve manier om data te verzamelen. De doelgroep is hierbij van groot belang; voor het consumentenpanel geldt bijvoorbeeld een vereiste van het ANP voor een netto steekproef van 1.000 Nederlanders.

Tijdens de kennismaking is het essentieel om aantrekkelijke PR-koppen en relevante PR-haakjes of hypotheses goed te achterhalen. Dit vormt de basis voor het onderzoek. Nadat de eerste versie van de vragenlijst is opgesteld, wordt er een kick-off meeting met jou ingepland, waarbij jij eventueel ook een PR-bureau kan aanhaken. Tijdens deze sessie wordt de vragenlijst verder aangescherpt en wordt ervoor gezorgd dat alle relevante informatie verzameld wordt.

Na goedkeuring van de vragenlijst kan het onderzoek van start gaan. Dankzij ons panelnetwerk kunnen we snel en flexibel schakelen. Na afloop van het onderzoek leveren wij een tabellenrapportage aan op totaalniveau, inclusief enkele verdiepende segmentaties.

Naast deze tabellenrapportage, leveren wij ook een PR-samenvatting in de vorm van een one-pager aan met de belangrijkste highlights van het onderzoek. Met deze samenvatting kan jij of een PR-bureau aan de slag om persberichten te schrijven en aantrekkelijke krantenkoppen te creëren. Als extra service lezen wij het persbericht ook nog eens door om waardevolle feedback te geven.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een PR onderzoek:

Linkbuilding

Werken aan linkbuilding doordat bedrijven, blogs en nieuwsartikelen uw organisatie benoemen

Mediawaarde

Behaal mediawaarde, of earned media, door middel van publicaties van content over jouw product, dienst of merk

B2C & B2B onderzoeken

De mogelijkheid tot inzichten van B2B panels én B2C panels

Hoe maakt Markteffect een PR-onderzoek uniek?

Wij hebben toegang tot een consumenten panelnetwerk verdeeld over heel Nederland. Hierdoor kunnen wij snel en flexibel schakelen en inspelen op actualiteiten. Naast reguliere consumenten hebben wij ook de expertise om moeilijkere doelgroepen, zoals bijvoorbeeld B2B, te bevragen.

Verder spreken onze consultants de taal van PR-professionals, begrijpen wij hun wereld en weten wij precies hoe we hen het beste kunnen helpen. Met ons advies en korte doorlooptijden zorgen wij voor een effectieve en resultaatgerichte aanpak.

Wat levert een PR-onderzoek op?

Het genereren van media-aandacht door onderzoeksresultaten uit een PR-onderzoek is van grote waarde voor elke organisatie, omdat het een directe ingang naar het publiek biedt. De inzichten uit een PR-onderzoek bieden een kans om nieuwswaarde te creëren.

Daarnaast is het een zeer voordelige manier om een boodschap naar buiten te krijgen: één persbericht kan een veelvoud van het bereik van een traditionele advertentie teweegbrengen. Bovendien creëert een PR-onderzoek de basis voor meerdere PR-haakjes op verschillende tijdstippen. Dit vergroot niet alleen de initiële aandacht, maar behoudt ook de relevantie van de boodschap. Hierdoor is het mogelijk om deze boodschap op diverse tijdstippen effectief in te zetten. Het strategisch genereren van media-aandacht is daarmee een krachtige methode om de impact van communicatie-inspanningen te vergroten.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Marketing, Media & PR

Markteffect heeft een intensieve samenwerking met diverse bureaus en agencies die op hun beurt hun eindklanten adviseren over bijvoorbeeld marketing, strategie of communi…

Meer info

Nieuws

Bekijk hier al onze nieuwsberichten. Op deze pagina delen we regelmatig onze nieuwste updates, rapportages, onderzoeksresultaten en belangrijke mededelingen. Zo blijf je …

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een PR-onderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

PR-onderzoek: Prijsvergelijken.nl

PR Onderzoek: Typisch Tom & Markteffect

Podcast brand lift study voor BNR en Bitonic

Jaarlijkse imago-onderzoek en effectonderzoek MBO Raad

Veelgestelde vragen

Wat is een PR-onderzoek?

Een PR-onderzoek is het ideale onderzoek wanneer je relevante media-aandacht en impactvolle PR-inzichten wilt verkrijgen. Bereik de koppen van (online) media met interessante onderzoeksresultaten voor meer zichtbaarheid en promotie. Met de onderzoeksresultaten van een PR-onderzoek heb je een solide basis om nieuwswaarde te creëren rond specifieke thema’s die spelen in de media en om relevante media-aandacht te genereren.

Wat levert een PR-onderzoek op?

Het genereren van media-aandacht door onderzoeksresultaten uit een PR-onderzoek is van grote waarde voor elke organisatie, omdat het een directe ingang naar het publiek biedt. De inzichten uit een PR-onderzoek bieden een kans om nieuwswaarde te creëren.

Hoe wordt een PR-onderzoek uitgevoerd?

Bij ons wordt een PR-onderzoek zorgvuldig en gestructureerd uitgevoerd om optimale resultaten te garanderen. De meest gebruikte methode is online onderzoek met behulp van online vragenlijsten, een snelle en effectieve manier om data te verzamelen. De doelgroep is hierbij van groot belang; voor het consumentenpanel geldt bijvoorbeeld een vereiste van het ANP voor een netto steekproef van 1.000 Nederlanders.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant