Inzicht in uw huidige situatie door middel van een 0-meting

Om te bepalen of uw marketingcampagne of -acties effect hebben, heeft u een vergelijkbaar uitgangspunt in de data nodig: een nulpunt. Een 0-meting is een analyse die de huidige situatie van uw bedrijf in kaart brengt. Dit geeft een duidelijk beeld van waar uw bedrijf momenteel staat op het gebied van bijvoorbeeld imago, concurrentie, klanttevredenheid, merkbekendheid of marktaandeel. Waar liggen de verbetermogelijkheden? Hoe wordt uw bedrijf momenteel door de doelgroep gezien? Bereikt u de juiste doelgroep? Afhankelijk van uw specifieke vraag biedt Markteffect inzicht in uw merk of product. Bekijk hier hoe Markteffect een 0-meting uitvoert.

Een Markteffect 0-meting onderzoek

Voor het verkrijgen van een duidelijk beeld van uw prestaties is het essentieel om een zuivere vergelijking te maken. Dit kan alleen als u zowel de situatie vóór als na de marketingcampagne in kaart brengt. Met de resultaten van een 0-meting legt u een sterke basis en krijgt u inzicht in de gebieden binnen uw bedrijf waar verbetering mogelijk is. Zo kan de 0-meting ook dienen om uw toekomstige marketinginspanningen te optimaliseren.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een 0-meting:

document-icon

Verbeterpunten en concrete handvatten voor uw bedrijf

monitor-icon

Inzicht in uw huidige positie in de markt

laptop-analytics-3

Inzicht in uw huidige prestaties

Hoe wordt een 0-meting uitgevoerd?

Bij Markteffect is de 0-meting altijd maatwerk. Vooraf wordt zorgvuldig met u bepaald welke onderdelen in kaart gebracht moeten worden. In de meeste gevallen wordt de 0-meting uitgevoerd met kwantitatief onderzoek, door middel van een online vragenlijst. De uitkomsten van een kwantitatief onderzoek zijn gebaseerd op harde cijfers en percentages, en vormen daardoor de juiste methode wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft.

Echter komt het ook voor dat organisaties niet precies weten wie in de ogen van de doelgroep de belangrijkste concurrenten zijn, of welke associaties, wensen en behoeften het meest relevant zijn. In zo'n situatie kan ervoor worden gekozen om te beginnen met verkennend kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community.

Wanneer alle data verzameld en geanalyseerd is, gaan de Research Experts van Markteffect aan de slag met het opstellen van de rapportage. De rapportage kan volledig afgestemd worden op de wensen van de opdrachtgever: in de vorm van databestanden, een adviesrapportage of een dynamisch dashboard. Ten slotte worden de resultaten, inzichten en aanbevelingen aan u gepresenteerd tijdens een uitgebreide terugkoppeling.

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een 0-meting

Huidige positie in de markt

Hoe wordt uw merk, product of dienst momenteel beoordeeld?

Naamsbekendheid


In welke mate is uw doelgroep al bekend met uw merk?

Verbeterpunten


Op welke onderdelen lijken nog concrete verbeterpunten nodig te zijn?

Inzicht in de huidige prestaties

Hoe presteert u als merk op het moment?

Hoe maakt Markteffect een 0-meting uniek voor u?

Markteffect is een ervaren marktonderzoeksbureau met uitgebreide ervaring in diverse onderzoeken. Deze opgebouwde expertise stelt hen in staat om opdrachtgevers effectief te ondersteunen bij hun specifieke vraagstukken. Voor elke 0-meting denkt Markteffect graag mee over welke aspecten onderzocht moeten worden om de juiste inzichten te verkrijgen. Het bureau biedt een breed scala aan marktonderzoek en onderzoeksmethoden, waardoor ze niet alleen kunnen adviseren over de 0-meting, maar ook over toekomstige, essentiële onderzoeken.

Met het actieve panel kan Markteffect de onderzoeken sneller en efficiënter uitvoeren, wat resulteert in een kortere doorlooptijd en snel bruikbare resultaten voor de opdrachtgever.

Bovendien kan een Markteffect Next Step Session helpen om de resultaten op de juiste manier te interpreteren en implementeren. Deze sessie is letterlijk bedoeld voor de 'next steps' en zorgt dat het rapport zo optimaal mogelijk gebruikt kan worden.

Wat levert een 0-meting op?

Een 0-meting in marktonderzoek biedt een helder uitgangspunt, waarmee u kunt bepalen welke verbeteringen mogelijk zijn en waarop toekomstige metingen kunnen worden gebaseerd. Dit is cruciaal voor het beoordelen van de effectiviteit van toekomstige marketingstrategieën, campagnes of andere marketingactiviteiten. Een 0-meting biedt de volgende voordelen:

  • Inzicht in verbeterpunten: het brengt direct de onderdelen aan het licht waarmee u uw marketingactiviteiten kunt optimaliseren.
  • Basis voor zuivere vergelijking: het fungeert als een startpunt voor uw campagnes en inzichten.
  • Inzicht in de huidige situatie: de 0-meting geeft een betrouwbare momentopname van uw huidige prestaties en positie in de markt.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer u inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van kw…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder uw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellin…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

0-meting onderzoek voor de nieuwe positionering van Avans Hogeschool

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

PR Onderzoek: Typisch Tom & Markteffect

Veelgestelde vragen

Wat is een 0-meting?

Voor het verkrijgen van een duidelijk beeld van uw prestaties is het essentieel om een zuivere vergelijking te maken. Dit kan alleen als u zowel de situatie vóór als na de marketingcampagne in kaart brengt. Met de resultaten van een 0-meting legt u een sterke basis en krijgt u inzicht in de gebieden binnen uw bedrijf waar verbetering mogelijk is. Zo kan de 0-meting ook dienen om uw toekomstige marketinginspanningen te optimaliseren.

Wat levert een 0-meting op?

Een 0-meting in marktonderzoek biedt een helder uitgangspunt, waarmee u kunt bepalen welke verbeteringen mogelijk zijn en waarop toekomstige metingen kunnen worden gebaseerd. Dit is cruciaal voor het beoordelen van de effectiviteit van toekomstige marketingstrategieën, campagnes of andere marketingactiviteiten.

Hoe wordt een 0-meting uitgevoerd?

Bij Markteffect is de 0-meting altijd maatwerk. Vooraf wordt zorgvuldig met u bepaald welke onderdelen in kaart gebracht moeten worden. In de meeste gevallen wordt de 0-meting uitgevoerd met kwantitatief onderzoek, door middel van een online vragenlijst. De uitkomsten van een kwantitatief onderzoek zijn gebaseerd op harde cijfers en percentages, en vormen daardoor de juiste methode wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft.

Echter komt het ook voor dat organisaties niet precies weten wie in de ogen van de doelgroep de belangrijkste concurrenten zijn, of welke associaties, wensen en behoeften het meest relevant zijn. In zo'n situatie kan ervoor worden gekozen om te beginnen met verkennend kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community.

Wanneer alle data verzameld en geanalyseerd is, gaan de Research Experts van Markteffect aan de slag met het opstellen van de rapportage. De rapportage kan volledig afgestemd worden op de wensen van de opdrachtgever: in de vorm van databestanden, een adviesrapportage of een dynamisch dashboard. Ten slotte worden de resultaten, inzichten en aanbevelingen aan u gepresenteerd tijdens een uitgebreide terugkoppeling.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant