Inzicht in jouw huidige situatie door middel van een 0-meting

Om te bepalen of jouw marketingcampagne of -acties effect hebben, heb je een vergelijkbaar uitgangspunt in de data nodig: een nulpunt. Een 0-meting is een analyse die de huidige situatie van jouw bedrijf in kaart brengt.
Dit geeft een duidelijk en relevant beeld van waar jouw bedrijf momenteel staat op het gebied van bijvoorbeeld imago, concurrentie, klanttevredenheid, merkbekendheid of marktaandeel. Waar liggen de verbetermogelijkheden? Hoe wordt jouw bedrijf momenteel door de doelgroep gezien? Bereik je de juiste doelgroep? Afhankelijk van jouw specifieke vraag bieden we inzicht in jouw merk of product.

Onze aanpak richt zich niet alleen op het verkrijgen van inzicht, maar ook op het versterken van de relatie met jouw klanten en doelgroep. Dit vormt de basis om samen met jou te werken aan verbeteringen en tastbare resultaten te behalen. Bekijk hier hoe we een 0-meting uitvoeren.

Een Markteffect 0-meting onderzoek

Voor het verkrijgen van een duidelijk beeld van jouw prestaties is het essentieel om een zuivere vergelijking te maken. Dit kan alleen als je zowel de situatie vóór als na de marketingcampagne in kaart brengt. Met de resultaten van een 0-meting leg je een sterke basis en krijg je inzicht in de gebieden binnen jouw bedrijf waar verbetering mogelijk is. Zo kan de 0-meting ook dienen om jouw toekomstige marketinginspanningen te optimaliseren.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een 0-meting:

document-icon

Verbeterpunten en concrete handvatten voor jouw bedrijf

monitor-icon

Inzicht in de huidige positie in de markt

laptop-analytics-3

Inzicht in de huidige prestaties

Hoe wordt een 0-meting uitgevoerd?

Bij Markteffect is de 0-meting altijd maatwerk. Vooraf wordt zorgvuldig met je bepaald welke onderdelen in kaart gebracht moeten worden. In de meeste gevallen wordt de 0-meting uitgevoerd met kwantitatief onderzoek, door middel van een online vragenlijst. De uitkomsten van een kwantitatief onderzoek zijn gebaseerd op harde cijfers en percentages, en vormen daardoor de juiste methode wanneer je representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig hebt.

Echter komt het ook voor dat organisaties niet precies weten wie in de ogen van de doelgroep de belangrijkste concurrenten zijn, of welke associaties, wensen en behoeften het meest relevant zijn. In zo'n situatie kan ervoor worden gekozen om te beginnen met verkennend kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community.

Wanneer alle data verzameld en geanalyseerd is, gaan onze Research Experts aan de slag met het opstellen van de rapportage. De rapportage kan volledig afgestemd worden op de wensen van de opdrachtgever: in de vorm van databestanden, een adviesrapportage of een dynamisch dashboard. Ten slotte worden de resultaten, inzichten en aanbevelingen aan je gepresenteerd tijdens een uitgebreide terugkoppeling.

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een 0-meting

Huidige positie in de markt

Hoe wordt het merk, product of dienst momenteel beoordeeld?

Naamsbekendheid


In welke mate is de doelgroep al bekend met jouw merk?

Verbeterpunten


Op welke onderdelen lijken nog concrete verbeterpunten nodig te zijn?

Inzicht in de huidige prestaties

Hoe presteer je als merk op het moment?

Hoe maakt Markteffect een 0-meting uniek?

Markteffect is een ervaren marktonderzoeksbureau met uitgebreide ervaring in diverse onderzoeken. Deze opgebouwde expertise stelt hen in staat om opdrachtgevers effectief te ondersteunen bij specifieke vraagstukken. Voor elke 0-meting denken we graag mee over welke aspecten onderzocht moeten worden om de juiste inzichten te verkrijgen. We bieden als bureau een breed scala aan marktonderzoek en onderzoeksmethoden, waardoor we niet alleen kunnen adviseren over de 0-meting, maar ook over toekomstige, essentiële vervolg onderzoeken.

Met het actieve panel kunnen we onderzoeken sneller en efficiënter uitvoeren, wat resulteert in een kortere doorlooptijd en snel bruikbare resultaten voor onze opdrachtgevers.

Bovendien kunnen we door middel van een Markteffect Next Step Session helpen om de resultaten op de juiste manier te interpreteren en implementeren. Deze sessie is letterlijk bedoeld voor de 'next steps' en zorgt dat het rapport zo optimaal mogelijk gebruikt kan worden.

Wat levert een 0-meting op?

De 0-meting in marktonderzoek biedt een helder uitgangspunt, waarmee je kan bepalen welke verbeteringen mogelijk zijn en waarop toekomstige metingen kunnen worden gebaseerd. Dit is cruciaal voor het beoordelen van de effectiviteit van toekomstige marketingstrategieën, campagnes of andere marketingactiviteiten. Een 0-meting biedt de volgende voordelen:

  • Inzicht in verbeterpunten: het brengt direct de onderdelen aan het licht waarmee je marketingactiviteiten kan optimaliseren.
  • Basis voor zuivere vergelijking: het fungeert als een startpunt voor campagnes en inzichten.
  • Inzicht in de huidige situatie: de 0-meting geeft betrouwbare momentopnames van uw huidige prestaties en positie in de markt.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer je inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van k…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder jouw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstell…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe jouw doelgroep écht over je denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer je representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om jouw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpa…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een 0-meting in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

0-meting onderzoek voor de nieuwe positionering van Avans Hogeschool

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

PR Onderzoek: Typisch Tom & Markteffect

Veelgestelde vragen

Wat is een 0-meting?

Voor het verkrijgen van een duidelijk beeld van de prestaties is het essentieel om een zuivere vergelijking te maken. Dit kan alleen als zowel de situatie vóór als na de marketingcampagne in kaart gebracht is. Met de resultaten van een 0-meting leg je een sterke basis en krijg je inzicht in de gebieden binnen jouw bedrijf waar verbetering mogelijk is. Zo kan de 0-meting ook dienen om toekomstige marketinginspanningen te optimaliseren.

Wat levert een 0-meting op?

Een 0-meting in marktonderzoek biedt een helder uitgangspunt, waarmee je kan bepalen welke verbeteringen mogelijk zijn en waarop toekomstige metingen kunnen worden gebaseerd. Dit is cruciaal voor het beoordelen van de effectiviteit van toekomstige marketingstrategieën, campagnes of andere marketingactiviteiten.

Hoe wordt een 0-meting uitgevoerd?

Bij Markteffect is de 0-meting altijd maatwerk. Vooraf wordt zorgvuldig  bepaald welke onderdelen in kaart gebracht moeten worden. In de meeste gevallen wordt de 0-meting uitgevoerd met kwantitatief onderzoek, door middel van een online vragenlijst. De uitkomsten van een kwantitatief onderzoek zijn gebaseerd op harde cijfers en percentages, en vormen daardoor de juiste methode wanneer representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig zijn.

Echter komt het ook voor dat organisaties niet precies weten wie in de ogen van de doelgroep de belangrijkste concurrenten zijn, of welke associaties, wensen en behoeften het meest relevant zijn. In zo'n situatie kan ervoor worden gekozen om te beginnen met verkennend kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community.

Wanneer alle data verzameld en geanalyseerd is, gaan de Research Experts van Markteffect aan de slag met het opstellen van de rapportage. De rapportage kan volledig afgestemd worden op de wensen van de opdrachtgever: in de vorm van databestanden, een adviesrapportage of een dynamisch dashboard. Ten slotte worden de resultaten, inzichten en aanbevelingen aan u gepresenteerd tijdens een uitgebreide terugkoppeling.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Bas <span>de Vries</span></p>

Bas de Vries

Client Consultant