Hoe ziet de customer journey van mijn doelgroep er uit?

Een customer journey onderzoek is onmisbaar wanneer je jouw (potentiële) doelgroep goed wilt begrijpen. Hoe ziet de klantreis eruit? Welke touchpoints doorloopt men van oriëntatie tot aankoop, en wordt men voldoende bij de hand genomen? Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Met onze focus op relevantie zorgen we ervoor dat je precies die inzichten krijgt die nodig zijn om je doelgroep optimaal te begrijpen. Deze inzichten vertalen we naar acties die bijdragen aan tastbaar resultaat voor je organisatie.

Daarnaast geloven we in het opbouwen van sterke relaties, zowel tussen jou en je klanten als in onze samenwerking met jou. Lees hier, hoe wij je gaan helpen tot strategische inzichten te komen.

Strategische inzichten in de klantreis door customer journey onderzoek

Het op de juiste manier promoten en positioneren van jouw product is van essentieel belang om door je doelgroep gevonden en overwogen te worden. Om te begrijpen hoe (potentiële) klanten zich oriënteren op producten in jouw categorie en hoe men vervolgens overgaat tot aankoop, is inzicht in de customer journey gewenst. Een customer journey onderzoek helpt je om de keuzes van de consument te begrijpen en geeft je de mogelijkheid om jouw strategie daarop aan te passen.

Customer Journey onderzoek uitvoeren met Markteffect

“Het onderzoek is erg goed uitgevoerd. We kregen niet alleen de resultaten, Markteffect organiseerde achteraf een Next Step Session: een workshop waarin ze ons meenemen in de uitkomsten en handvaten aanreiken waarmee wij verder kunnen. Een pragmatisch marktonderzoeksbureau dat meedenkt over onze ontwikkelingen. Absoluut een prettige samenwerking, met een persoonlijke benadering.”
Rob van Arnhem & Harriet van Wijngaarden, Timing Uitzendbureau

Customer journey onderzoek doen

vragenlijst-8

Inzicht in alle touchpoints van de customer journey

drivers-barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wel of niet te kopen

vragenlijst-7

Inzicht in de belangrijkste informatiebehoefte per fase

Hoe wordt een customer journey onderzoek uitgevoerd?

Een customer journey onderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. De precieze aanpak en methode wordt dan ook bepaald door jouw vraagstuk. Er kan gebruik worden gemaakt van verschillende methoden binnen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Kwalitatief onderzoek wordt gebruikt om inzichten te verkrijgen over de hoe en waarom vragen rondom de customer journey. Wanneer het doel van het onderzoek is om representatieve uitspraken te kunnen doen over de hele doelgroep, dan is kwantitatief onderzoek een beter keuze. Of juist een combinatie van beiden.

Een klantreis bevat verschillende fases, zoals oriëntatie, overweging, voorkeur en keuze. In de eerste fase ga je op zoek naar de verschillende merken en aanbieders die in de markt te vinden zijn en bepaal je bij welke aanbieders je gaat 'shoppen'. Vervolgens maak je een selectie van de mogelijke aanbieders en worden deze inhoudelijk met elkaar vergeleken. Uiteindelijk blijven er één of enkele aanbieders over en maak je een definitieve keuze. Wij brengen deze fases in de door jou gewenste mate in beeld.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Uiteraard kan een customer journey onderzoek ook uitgevoerd worden op basis van je eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een customer journey:

Customer journey

Hoe ziet het koopgedrag van jouw doelgroep eruit? Wie neemt de beslissingen en op basis waarvan?

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wél of juist niét te kopen

Gedrag

Heeft de consument onlangs een product bij jou, of één van jouw concurrenten aangeschaft? Hoe zag de customer journey er uit?

Concurrentie

Hoe scoort jouw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kun je leren van deze inzichten?

Hoe maakt Markteffect dit onderzoek uniek?

We gaan graag nog een stap verder. De input van de customer journey wordt gebruikt om proposities te formuleren. De resultaten uit het onderzoek helpen bij het opstellen van een communicatiestrategie en briefing voor campagnes op basis van de geformuleerde propositie en accelerators. Daar helpen we je graag bij.

Bovendien kunnen we helpen met de interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten, door middel van de Markteffect Next Step SessionDit is een strategische en interactieve workshop waarin we samen kijken naar de manier waarop we dit onderzoek actionable kunnen maken. De ervaring leert dat deze sessies, die georganiseerd worden met het interne projectteam, zorgen voor veel nieuwe ideeën en inspiratie.

En wanneer je later terugkijkt naar de resultaten, is het prettig om op één visual de belangrijkste resultaten in te kunnen zien. Daarom hebben we een eigen inforgraphic ontwikkeld, die op basis van jouw onderzoek kan worden ingevuld. Onderstaand is een voorbeeld van een dergelijke infographic afgebeeld:

Customer journey mapping

Afbeelding 1. Voorbeeld infographic customer journey.

Wat levert een customer journey onderzoek op?

De fases van het oriëntatie- en keuzeproces worden weergegeven door middel van een zogenaamde customer journey mapping. Deze geeft inzicht in de reis die een klant maakt aan de hand van de contactmomenten (touch points) met een organisatie en hoe deze contactmomenten door de consument ervaren worden. Aan de hand hiervan kan een prioriteitenmatrix worden opgesteld, waarin de verbeterpunten voor de organisatie worden weergegeven. Hierin wordt bijvoorbeeld een onderscheid gemaakt tussen beoordeling en belang van bepaalde aspecten. Om te zorgen voor concrete handvatten voor verbetering, kunnen aanvullend ook personas op worden gesteld, die aandacht besteden aan behoeften en ervaringen van specifieke klanten en doelgroepen.

We vinden het belangrijk er zorg voor te dragen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. Daarom helpen we je ook graag met de interpretatie en implementatie door de customer journey te verrijken met propositie en concept ontwikkeling en -testing.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is jouw doelgroep en wat zijn de drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op we…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in jouw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe s…

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in jouw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die je in de markt wi…

Meer info

Usage & attitude

Een usage & attitude onderzoek biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van een product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verd…

Meer info

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een customer journey onderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Customer journey onderzoek voor Timing Uitzendbureau

Productconcepttest: 
Kalfire E-one elektrische haard

Online Community: Vitesse

Bezoekersonderzoek:
Eindhoven Airport

Veelgestelde vragen

Wat is een customer journey onderzoek?

Een customer journey onderzoek is onmisbaar wanneer je de consument goed wil begrijpen. Hoe ziet de klantreis eruit? Wordt de klant bij de hand genomen? Wat zijn de belangrijkste contactmomenten tussen jouw organisatie en de klant?

Om te begrijpen hoe (potentiële) klanten zich oriënteren op producten in jouw categorie en hoe men vervolgens overgaat tot aankoop, is inzicht in de customer journey gewenst. Ofwel: welke touchpoints doorloopt men van eerste oriëntatie tot aan de aanschaf en op basis van welke aspecten en afwegingen maakt men keuzes? Welke aspecten zijn van doorslaggevend belang en welke drivers & barriers liggen hieraan ten grondslag? Een customer journey onderzoek helpt je om de keuzes van de consument te begrijpen en de positionering en de propositie te optimaliseren.

Wat levert een customer journey onderzoek op?

De fases van het oriëntatie- en keuzeproces worden weergegeven door middel van een zogenaamde customer journey mapping. Deze geeft inzicht in de reis die een klant maakt aan de hand van de contactmomenten (touch points) met een organisatie en hoe deze contactmomenten door de consument ervaren worden. Aan de hand hiervan kan een prioriteitenmatrix worden opgesteld, waarin de verbeterpunten voor de organisatie worden weergegeven. Hierin wordt bijvoorbeeld een onderscheid gemaakt tussen beoordeling en belang van bepaalde aspecten. Om te zorgen voor concrete handvatten voor verbetering, kunnen aanvullend ook personas op worden gesteld, die aandacht besteden aan behoeften en ervaringen van specifieke klanten en doelgroepen.

Hoe wordt een customer journey onderzoek uitgevoerd?

Een customer journey onderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. De precieze aanpak en methode wordt dan ook bepaald door uw vraagstuk. Er kan gebruik gemaakt worden van verschillende methoden binnen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Kwalitatief onderzoek wordt gebruikt om inzichten te verkrijgen over de hoe en waarom vragen rondom de customer journey. Wanneer het doel van het onderzoek is om representatieve uitspraken te kunnen doen over de hele doelgroep, dan is kwantitatief onderzoek een beter keuze.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Welke fases zijn er in een customer journey?

Een customer journey (klantreis) bevat verschillende fases:

  1. bekendheid,
  2. overweging,
  3. voorkeur
  4. keuze

In de eerste fase moeten consumenten bekend worden met de organisatie, dienst of product. Als het voor een consument relevant is, moet hij of zij in deze fase een bepaalde organisatie, dienst of product overwegen. Als consumenten moeten kiezen, moet hij of zij in deze fase al een voorkeur hebben voor die bepaalde organisatie, dienst of product. In de laatste fase kiest de consument daadwerkelijk voor een bepaalde organisatie, dienst of product. We brengen deze fases in de door jou gewenste mate in beeld.

Er kunnen naast deze basisfases ook nog andere fases worden toegevoegd aan het onderzoek:

  • Bewustzijn
  • Vertrouwen
  • Aankoop en gebruik
  • Herhalingsaankopen
Stefanie <span>Pooyé</span>

Stefanie Pooyé

Client Consultant

Wat kost een: Customer journey