Expert in marktonderzoek voor distributie

Het aantal pakketten dat jaarlijks wordt bezorgd, blijft gestaag groeien door de aanhoudende opmars van e-commerce en veranderende consumentengedragingen. Tegelijkertijd wordt de zakelijke postmarkt steeds concurrerender, met een groeiend aantal aanbieders die strijden om marktaandeel. Dit maakt het cruciaal voor postverspreiders en afzenders om voortdurend inzicht te hebben in de kwaliteit van hun bezorgprocessen.

Naast bezorgkwaliteit zijn er talloze andere aspecten binnen de distributiebranche die het verschil maken, zoals klanttevredenheid, naamsbekendheid en de effectiviteit van communicatie via folders of andere marketingkanalen. Door gericht onderzoek te doen naar bijvoorbeeld de customer journey of de merkpositie binnen distributienetwerken, krijg je waardevolle inzichten om processen te optimaliseren en je marktpositie te versterken. Marktonderzoek helpt je om concurrerend te blijven in een markt die voortdurend in beweging is.

Wij werken met

Marktonderzoek in de distributie branche

Distributiebedrijven hebben te maken met steeds veranderende markteisen. Zoals bijvoorbeeld de vraag naar snellere leveringen, transparantie in de supply chain en een grotere focus op duurzaamheid. Door middel van strategisch marktonderzoek helpen we je onder andere inzicht te krijgen in deze factoren en hoe je je hierop kunt aanpassen.

Wat je onderzoeksvraag ook is, wij kunnen je erbij helpen. Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

pijlen-svg-2

We kennen de markt, de doelgroepen en het speelveld

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

complexe-doelgroepen

Complexe en moeilijk te bereiken doelgroepen kunnen onderzocht worden

Een aantal van onze distributie onderzoeken

Brand tracker

Met een brand tracker binnen de distributiesector monitor je continu de prestaties van jouw merk of product bij distributeurs en eindgebruikers. Hoe wordt jouw merk ervaren in de markt, en hoe verhoudt het zich tot concurrenten in distributiekanalen? Dit onderzoek biedt inzichten om jouw merkstrategie en distributiemethoden te optimaliseren. Meer weten over een brand tracker?

Brand tracker

 Customer journey

Een customer journey-onderzoek voor distributie brengt de route van jouw klanten door de distributieketen in kaart. Van de eerste kennismaking met jouw product tot aankoop en herhaalgedrag: welke touchpoints in de distributie zijn cruciaal, en waar kan het beter? Dit onderzoek helpt je om een efficiëntere en klantgerichte distributie-ervaring te creëren. Ontdek meer over customer journey-onderzoek.

Customer journey

Imago onderzoek

Wat is het imago van jouw distributieorganisatie, merk of product bij distributeurs, retailers en eindklanten? Met een imago-onderzoek krijg je inzicht in hoe jouw organisatie wordt gewaardeerd in de keten en welke verbeteringen nodig zijn om betrouwbaarder en aantrekkelijker over te komen. Lees meer over het imago-onderzoek.

Imago onderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Hoe tevreden zijn distributeurs, retailers of klanten met jouw logistiek, levering en ondersteuning? Een klanttevredenheidsonderzoek voor distributie biedt inzicht in jouw prestaties en helpt je knelpunten in de keten op te lossen. Het onderzoek richt zich specifiek op aspecten zoals leveringsbetrouwbaarheid, flexibiliteit en ondersteuning. Meer weten over klanttevredenheidsonderzoek?

Klanttevredenheidsonderzoek

Naamsbekendheidsonderzoek

Hoe goed kennen distributeurs en retailers jouw merk binnen de keten? Met een naamsbekendheidsonderzoek ontdek je hoe zichtbaar en herkenbaar jouw merk is in distributiekanalen. Dit onderzoek helpt je bij het versterken van jouw merkpositie en het bereiken van nieuwe markten. Meer informatie over naamsbekendheidsonderzoek?

Naamsbekendheidonderzoek

NPS-onderzoek

Hoe waarschijnlijk is het dat distributeurs, retailers of eindgebruikers jouw organisatie of merk aanbevelen? Een NPS-onderzoek in de distributiebranche geeft inzicht in de loyaliteit binnen jouw keten en helpt bij het verbeteren van samenwerkingen en klantrelaties. Ontdek meer over NPS-onderzoek.

Behoefteonderzoek

Een behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die je in de markt wilt introduceren. Is er eigenlijk wel interesse in jouw (nieuwe) product of dienst? Dit onderzoek helpt je niet alleen om te begrijpen wat je doelgroep belangrijk vindt, maar ook om inzicht te krijgen in hun behoeften, drijfveren en barrières. Lees hier meer over behoefteonderzoek.

Behoefteonderzoek

Bezorgkwaliteit

Het meten van bezorgkwaliteit richt zich op de zekerheid en tijdigheid waarmee post, folders en pakketten worden bezorgd door verspreiders. Voor verspreiders is het essentieel om continu inzicht te hebben in hun prestaties om betrouwbaarheid en klanttevredenheid te waarborgen. Dit onderzoek kan trends en pijnpunten in het bezorgproces identificeren, zoals vertragingen, fouten of gebieden waar consistentie ontbreekt. Meer informatie over onderzoeken rondom bezorgkwaliteit? Bekijk hier.

Folderonderzoek

Een folderonderzoek richt zich op het leesgedrag van consumenten en de effectiviteit van folders in het beslissings- en aankoopproces. Hoe vaak en hoe grondig worden folders gelezen? Welke informatie wordt als nuttig ervaren, en welke aspecten van de presentatie spreken het meest aan? Met dit onderzoek geven we inzicht in de impact van jouw folder en bieden we concrete handvatten om deze nog effectiever te maken. Lees hier meer over folderonderzoeken.

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen je eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Imago- en positioneringsonderzoek voor Roda JC

Behoefteonderzoek voor Springplank en Gemeente Eindhoven

Jaarlijkse imago-onderzoek en effectonderzoek MBO Raad

Naamsbekendheidonderzoek na nieuwe positionering van Tilburg University

Jeannetta <span>Berghahn</span>

Jeannetta Berghahn

Client Director

Distributie: Bereken de prijs voor jouw onderzoek.