Ondernemers Edgar de Beule en Hesam Fahimi zaten ruim 15 jaar geleden in de collegebanken van Fontys Hogescholen. Daar is bij de heren het idee ontstaan om een bureau op te richten dat marktkennis zodanig verzamelt, analyseert en rapporteert dat het voor de klant een effectief instrument is: het markteffect. Als studenten zijn zij begonnen met project ‘Markteffect’ en staan nu aan het roer van meerdere ondernemingen. Waaronder de ME Research Group, met labels Markteffect en DirectResearch, wie dit jaar voor de tiende keer een FD Gazellen Award in ontvangst mag nemen! De basis van dit succes? Cultuur.
“Wij staan elke dag op om het onze mensen naar hun zin te maken. Als je team blij en gelukkig is, straalt dat af op de kwaliteit en het enthousiasme van hun werk”, licht De Beule toe. “Wij houden van een open en vrije cultuur waarin autonoom handelen het uitgangspunt is. Wij schetsen de kaders, maar onze teams doen de rest.” Strategy eats culture for breakfast is de basis voor de oprichters van Markteffect. Fahimi vult aan: “Het zijn onze mensen die samen op basis van de door ons geschetste kaders de cultuur bouwen. Cultuur heeft wat ons betreft een sociaal en zakelijke aspect. Hoe je met je collega’s en opdrachtgevers om gaat, maar ook hoe je je projecten managet.”
Als oud-international van het Nederlandse rugby elftal weet Fahimi als geen ander wat een topsportcultuur inhoudt. Dat is dan ook iets wat de ondertoon voert in de ‘zakelijke’ cultuur. “We faciliteren van alles leuks zoals een gezamenlijke lunch en teamuitjes om te zorgen dat we een veilige sfeer creëren waar iedereen zichzelf kan zijn. Een veilige omgeving biedt de basis om conflicten met elkaar aan te gaan. Het kunnen aangaan van conflicten is nodig om onze inhoudelijke cultuur te kunnen dragen. Voor ons is het doen van marktonderzoek namelijk een soort van topsport. We streven naar het beste resultaat voor onze opdrachtgevers. We willen hen écht verder helpen.”
Ruim vijftien jaar geleden werd al duidelijk dat De Beule en Fahimi ieder hun eigen ondernemerskwaliteiten hadden en een echte aanvulling op elkaar zijn. De Beule hield zich vooral bezig met de commerciële kant en Fahimi met de inhoud van de onderzoeken en de operationele kant van de organisatie. Echter hadden zij samen met beide disciplines een duidelijk beeld van het bedrijf wat zij aan het bouwen waren. De Beule: “In de cultuur die je bouwt moet je vooral dicht bij de bron van het ontstaan blijven. Mensen willen werken met mensen die ze kunnen vertrouwen, ook een belangrijke bouwsteen in de huidige cultuur. Hoe wij ruim vijftien jaar geleden met elkaar omgingen, zo gaan we dat nog steeds. Zo zijn we begonnen, daar geloven we in en daar staan we nog steeds achter. Daarom hebben we bij de overname van Team Vier en DirectResearch ook direct gekozen om een aantal van onze belangrijke cultuurkaders direct te implementeren. Deze overnames zijn tot stand gekomen, juist omdat de kernwaarden en cultuur van deze organisaties vergelijkbaar was/ is met die van Markteffect. Anders hadden deze overnames nooit succesvol kunnen zijn.”
Het gegeven happy people = happy customer = happy company druipt door de visie van Fahimi en De Beule als het gaat om cultuur. Maar dat is niet het enige waarmee zij zorgen voor groei. De Beule ligt toe: ”Als we willen groeien, dan hebben we het vertrouwen van onze opdrachtgevers nodig. Het uiteindelijke doel van onze cultuur is dat iedereen die met ons in aanraking komt, weet wat ze aan ons hebben en dat ze op ons kunnen bouwen. Dat gaat dus om werknemers, maar zeker ook om opdrachtgevers. Eén van de extra bouwstenen die we gebruiken voor het creëren van langdurige relaties met onze opdrachtgevers, is onze eigen Business Room in het Philips Stadion. Hier kijken we met opdrachtgevers naar voetbal, ouwehoeren we wat en genieten we van lekker eten. Dat we op een informele manier met elkaar zijn, geeft extra diepgang aan de samenwerking. Als onderzoeksbureau is het niet altijd even makkelijk om je te onderscheiden van anderen. Daarom willen we dat, zodra mensen met ons in contact zijn gekomen, ze meteen snappen, denken en voelen wat ons onderscheidende kracht is: onze customer intimacy. Zo hard als wij werken voor onze mensen, zo hard werken onze mensen voor onze opdrachtgevers. En we merken dat ze dat voelen, dat doet ons veel deugd. Mensen werken met mensen. We willen gewoon een fijn en leuk bedrijf zijn om mee samen te werken.”
Al geruime tijd zijn de ondernemers bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden voor internationale expansie. Met een team van 130 toegewijde professionals en een internationale groep opdrachtgevers, richten ze de blik nadrukkelijk op uitbreiding binnen Europa. Edgar sluit af: ‘’Een bureau van onze omvang en reputatie verdient ook buitenlandse collegae om onze internationale opdrachtgevers ook lokaal te kunnen bedienen. Dat houdt ons bezig en we zijn enorm hard opzoek naar aansluiting op dat gebied. Dit is een ambitie die ons continu bezighoudt, en we zetten ons vol overgave in om de juiste aansluitingen te vinden om dit doel te verwezenlijken.’’
En daarmee wordt de filosofie onderstreept. Het verhaal van Edgar de Beule en Hesam Fahimi benadrukt hoe belangrijk een bedrijfscultuur is voor een organisatie. Hun overtuiging dat een blij en gelukkig team de kwaliteit en betrokkenheid in het werk bevordert, heeft geleid tot een open, autonome en vertrouwde werkomgeving en leidt tot het vieren van successen zoals een tiende FD Gazellen Award!
Naar het overzichtWilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.
Terug naar het overzicht