Imago
Hoe de kernwaarden worden gezien door de doelgroep kan inzichtelijk worden gemaakt met een imagomatrix. Hierin worden de waarden die belangrijk zijn voor een organisatie, zogeheten imago aspecten, worden getoetst op twee assen, namelijk de profielwaarde en de relatieve imagowaarde.
De profielwaarde geeft het percentage van uw doelgroep weer dat een indruk heeft van het desbetreffend imago aspect. De relatieve imagowaarde geeft van deze groep het percentage weer dat het imago aspect passend vindt. Op deze manier kunnen uw imago aspecten ingedeeld worden in vier kwadranten, zodat inzichtelijk kan worden gemaakt welke imago aspecten uw sterke punten zijn, meer bekendheid nodig hebben, meer bewezen moeten worden of minder prioriteit hebben.
Dit model geeft concreet weer aan welke knoppen u dient te draaien om de identiteit en het imago beter op elkaar aan te laten sluiten.
Associaties
Waar denkt de doelgroep aan bij het horen van de naam van uw organisatie of bij het zien van een logo of andere uitingen? Zijn deze associaties positief of negatief? En in welke mate sluit dit aan bij het beeld dat u wenst? Wat is de aanleiding van het vormen van een beeld? Dit zijn vragen die met deze analyse in kaart worden gebracht.
GAP
Op basis van de verkregen informatie wordt vastgesteld waar de grootste GAPs liggen, zodat u een concreet verbeterplan heeft om de GAPs te dichten.
Zelf aan de slag met een GAP-Analyse?
Om aan de slag te gaan met het uitwerken kun je werken met verschillende onderzoeksmethoden en modellen. Voor elk vraagstuk kan dit verschillen, we denken graag met u mee dus neem gerust contact op.