Inzicht in de optimale prijsrange van jouw product of dienst door middel van een prijsonderzoek

Consumenten kunnen tegenwoordig eenvoudig de prijzen van specifieke producten of diensten met elkaar vergelijken. Het is dan ook belangrijk om producten voor een optimale prijs in de markt te zetten, maar wat is de beste prijs voor jouw (nieuwe) product of dienst? Inzicht in de prijsgevoeligheid en prijselasticiteit van het product of dienst helpt om de juiste prijsstrategie te bepalen.

Bovendien biedt een gevalideerd prijsinzicht bewijskracht richting de retailers in wat de ideale consumenten adviesprijs (CAP) is. Bij een prijsonderzoek gaan onze specialisten in op de prijsstelling van jouw product of dienst. Zo krijg je zowel inzicht in de prijsacceptatie als de prijselasticiteit. Hiermee wordt het mogelijk om een ‘mismatch’ tijdens marktintroducties of strategieverandering te voorkomen.

“Een merk bouwen is topsport. Elk detail moet kloppen om succesvol te zijn op dit niveau. De juiste prijs is hierin een belangrijk onderdeel. Het prijsonderzoek heeft ons geholpen om tot ons optimale prijspunt te komen.” - Ivo Brand, Marketing Manager Autodrop

laptop-finance

Inzicht in de optimale prijs(range)

tijd

Snelle en kostenefficiënte oplossing

rapportage-1

Korte en overzichtelijke rapportage

aankoop

Inclusief koopintentie met toelichting

Hoe wordt een prijsonderzoek uitgevoerd?

De meest voorkomende methode voor prijsonderzoek is kwantitatief onderzoek, in de vorm van online vragenlijsten. Wanneer je meer inzicht wenst in de achterliggende argumenten en gedachtegangen, is kwalitatief onderzoek de juiste methode. De uitkomst van kwalitatief onderzoek is namelijk niet gebaseerd op harde cijfers en percentages, maar op gegeven toelichtingen en reacties.

Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Door beide methoden te combineren, krijg je een breder en dieper inzicht in de prijsperceptie van je doelgroep. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, zoals de mate van prijsgevoeligheid en het voorkeurniveau van verschillende prijspunten, terwijl kwalitatief onderzoek context en achtergrondinformatie biedt. Dit stelt je in staat om niet alleen te begrijpen wat mensen denken, maar ook waarom ze bepaalde keuzes maken. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Daarnaast hebben wij een eigen online prijsonderzoek ontwikkeld waarmee inzicht wordt gegeven in de optimale prijsstelling van producten. Wij hebben toegang tot een uitgebreid consumentenpanel; hierdoor kunnen wij snel schakelen en gerichte inzichten verzamelen van verschillende doelgroepen, wat de snelheid en efficiëntie van het onderzoek vergroot.

Daarnaast is het mogelijk om enkele maatwerk vragen toe te voegen aan het onderzoek. Door de semi-geautomatiseerde opzet bieden wij op deze manier een duidelijk en effectief instrument om snel, maar ook kostenefficiënt inzicht te krijgen in de optimale prijsrange van de dienst of van het product. Het prijsonderzoek wordt reeds aangeboden en uitgevoerd in meer dan 65 landen wereldwijd.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een prijsonderzoek:

Prijsacceptatie

Het onderzoeken van de prijs die consumenten bereid zijn te betalen voor een product of dienst, en of deze prijs in lijn is met de verwachtingen van de markt

Prijselasticiteit

Het analyseren van de mate waarin de vraag naar een product of dienst verandert bij prijswijzigingen, wat helpt bij het bepalen van de gevoeligheid van consumenten voor prijsveranderingen

Concurrentieanalyse

Het vergelijken van de prijzen van vergelijkbare producten of diensten op de markt om te begrijpen waar jouw product zich positioneert ten opzichte van concurrenten

Consumentengedrag

Het onderzoeken van de factoren die het koopgedrag van consumenten beïnvloeden, zoals merkvoorkeuren, economische omstandigheden of productkenmerken die de prijsperceptie beïnvloeden

Hoe maakt Markteffect een prijsonderzoek uniek?

Aan de hand van jarenlang onderzoek hebben wij een gevalideerde benchmark ontwikkeld: de Markteffect Performance Index (MPI). Hierin worden zes verschillende aspecten met elkaar gekruist. Deze index score zet in één oogopslag de resultaten van jouw onderzoeken in perspectief en maakt inzichtelijk of de door jou behaalde score een goede score is, of juist niet.

Het prijsonderzoek bevat standaard deze benchmark. Wij streven er namelijk naar om je te kunnen voorzien van de beste en meest relevante inzichten. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen wij veel markten door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een prijsonderzoek op?

Een prijsonderzoek levert waardevolle inzichten die jou helpen om de juiste prijs voor jouw product of dienst te bepalen. Het biedt gedetailleerd inzicht in de prijsgevoeligheid van jouw doelgroep, zodat jij kunt begrijpen welke prijsniveaus goed geaccepteerd worden. Daarnaast helpt het bij het identificeren van het optimale prijsniveau om zowel de omzet als de winst te maximaliseren, zonder dat je klanten afschrikt.

Door de resultaten van het onderzoek kun je beter inspelen op marktdynamieken, concurrentie en consumentengedrag, wat leidt tot een betere positionering in de markt. Het biedt ook handvatten voor het onderhandelen met bijvoorbeeld retailers en andere partners, aangezien je beschikt over gevalideerd bewijs van de ideale consumentenadviesprijs. Kortom, een prijsonderzoek biedt de basis voor een weloverwogen prijsstrategie die risico’s minimaliseert en kansen maximaliseert.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Conjoint analyse

Een conjoint analyse is een onderzoeksmethode die het keuzegedrag van de consument (en het belang dat verschillende aspecten daarin spelen) nauwkeurig vaststelt. Zo wordt…

Meer info

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Deskresearch

Deskresearch is onderzoek doen naar al beschikbare gegevens ten behoeve van een onderzoeksvraag. Deze beschikbare gegevens zijn reeds verzameld door anderen en hoeven dus…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in uw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe sco…

Meer info

Onze werkwijze

Onderzoek is een vak. Vaak wordt gedacht dat onderzoekers vooral goed moeten zijn in statistiek. Maar dit is slechts één van de onderdelen van onderzoek. Be…

Meer info

Veldwerkteam

Markteffect beschikt over een eigen veldwerkteam. Dit veldwerkteam is verantwoordelijk voor de dataverzameling van onze offline onderzoeken. Het team bestaat uit 75 flexi…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een prijsonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Positioneringsonderzoek voor MyJewellery

Positioneringsonderzoek voor Oil & Vinegar

Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Veelgestelde vragen

Wat is een prijsonderzoek?

Door de resultaten van een prijsonderzoek kun je beter inspelen op marktdynamieken, concurrentie en consumentengedrag, wat leidt tot een betere positionering in de markt. Het biedt ook handvatten voor het onderhandelen met bijvoorbeeld retailers en andere partners, aangezien je beschikt over gevalideerd bewijs van de ideale consumentenadviesprijs. Kortom, een prijsonderzoek biedt de basis voor een weloverwogen prijsstrategie die risico’s minimaliseert en kansen maximaliseert.

Hoe wordt een prijsonderzoek uitgevoerd?

De meest voorkomende methode voor prijsonderzoek is kwantitatief onderzoek, in de vorm van online vragenlijsten. Wanneer je meer inzicht wenst in de achterliggende argumenten en gedachtegangen, is kwalitatief onderzoek de juiste methode. De uitkomst van kwalitatief onderzoek is namelijk niet gebaseerd op harde cijfers en percentages, maar op gegeven toelichtingen en reacties.

Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Door beide methoden te combineren, krijg je een breder en dieper inzicht in de prijsperceptie van je doelgroep. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, zoals de mate van prijsgevoeligheid en het voorkeurniveau van verschillende prijspunten, terwijl kwalitatief onderzoek context en achtergrondinformatie biedt. Dit stelt je in staat om niet alleen te begrijpen wat mensen denken, maar ook waarom ze bepaalde keuzes maken. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Wat levert een prijsonderzoek op?

Een prijsonderzoek levert waardevolle inzichten die jou helpen om de juiste prijs voor jouw product of dienst te bepalen. Het biedt gedetailleerd inzicht in de prijsgevoeligheid van jouw doelgroep, zodat jij kunt begrijpen welke prijsniveaus goed geaccepteerd worden. Daarnaast helpt het bij het identificeren van het optimale prijsniveau om zowel de omzet als de winst te maximaliseren, zonder dat je klanten afschrikt.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant