Inzicht in Klantbehoeften via de Customer Value Proposition

Een Customer Value Proposition (CVP) is de unieke waardepropositie die een organisatie aan klanten belooft. Het laat zien hoe een product of dienst inspeelt op specifieke klantbehoeften en geeft klanten een overtuigende reden om juist voor dit aanbod te kiezen. Wij begrijpen het belang van het inzicht in de specifieke klantbehoeften en -voorkeuren, waaronder de 'pains' en 'gains' van verschillende klantgroepen, om zo waardeproposities nauwkeurig af te stemmen op wat voor klanten echt belangrijk is.

Het is dan ook van groot belang dat de waardepropositie zo nauwkeurig mogelijk afgestemd wordt op wat voor klanten echt belangrijk is. Als onderzoeksbureau begrijpen we die behoefte en helpen we graag de ‘pains’ en ‘gains’ van verschillende klantgroepen bloot te leggen.

Een CVP wordt vaak visueel vormgegeven in een Customer Value Proposition Canvas. Dit is een strategisch model dat helpt om klantinzichten te verbinden aan specifieke waarde-elementen van het product of de dienst. Het canvas bestaat uit twee hoofdcomponenten: het klantsegment en de waardepropositie, elk met specifieke onderdelen.

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

doelgroepen-in-kaart

Inzicht in de pijnpunten in jouw aanbod door de ogen van jouw doelgroep

lijst

Inzicht in op welke manier jouw aanbod waarde en voordelen creëert voor de klant

wensen-behoeften

Inzicht in unieke ‘gain creators’ en effectieve ‘pain relievers’ voor een sterkere positie

Hoe wordt een Customer Value Proposition uitgevoerd?

Een CVP kan zowel via kwalitatief als kwantitatief onderzoek worden uitgevoerd. De meest gebruikelijke methode is kwantitatief online onderzoek, door middel van online vragenlijsten. Wij beschikken over toegang tot een uitgebreid consumentenpanel (B2C) en een groot panel van deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B).

Daarnaast kan kwalitatief onderzoek worden toegepast, zoals diepte-interviews en focusgroepen. Deze methoden bieden inzicht in de achterliggende argumenten en gedachten van een specifieke doelgroep. De uitkomsten zijn niet gebaseerd op harde cijfers of percentages, maar op uitgebreide toelichtingen en reacties. Wat zijn de motieven, gedachten en gevoelens van de deelnemers?

Veelvoorkomende onderwerpen bij een customer value proposition

Pain relievers

Hoe neemt jouw aanbod de pijnpunten van de klant weg?

Gain creators

Op welke manier creëert jouw aanbod waarde en voordelen voor de klant?

Concurrentievoordeel

Door unieke ‘gain creators’ en effectieve ‘pain relievers’ te identificeren en daarop in te spelen, kun je je onderscheiden en een sterkere positie verwerven

Hoe maakt Markteffect een Customer Value Proposition uniek?

Wij maken een Customer Value Proposition uniek door methodieken op maat toe te passen die de specifieke ‘pains’ en ‘gains’ van verschillende klantgroepen vastleggen. Door specifieke klantsegmentatie kunnen waardeproposities worden afgestemd op de behoeften van specifieke groepen.

Tot slot kan je ook een propositietoets onderdeel maken van je onderzoek. Deze toets kan worden gebruikt om de juiste ‘gain creators’ en ‘pain relievers’ vast te stellen, door te beoordelen hoe goed jouw waardepropositie aansluit bij de behoeften en verwachtingen van je doelgroep.

Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een Customer Value Proposition op?

Om precies te identificeren welke ‘pains’ en ‘gains’ belangrijk zijn voor klanten, kan de propositie worden aangepast om een sterke match te creëren tussen het product en de klantbehoeften. De uitkomsten kunnen worden ingezet om marketingboodschappen te verfijnen en te richten op wat de klant écht belangrijk vindt. Door inzicht in waardevolle gains en pijnpunten kunnen bedrijven producten verbeteren, uitbreiden of zelfs nieuwe producten ontwikkelen.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe jouw doelgroep écht over je denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn jouw (marketing) campagnes? Als je te maken hebt met marketing- en communicatiebudgetten kan je je ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale in…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer je representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van een campagne de juiste snaar zal raken bij jouw doelgroep. Zal de doelgroep de boods…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een customer value proposition in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Open Universiteit: Behoefteonderzoek

Consumer life inzichten door een customer journey onderzoek voor Wecycle

Behoefteonderzoek voor Springplank en Gemeente Eindhoven

Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Veelgestelde vragen

Wat is een customer value proposition?

Een Customer Value Proposition (CVP) is de unieke waardepropositie die een organisatie aan klanten belooft. Het laat zien hoe een product of dienst inspeelt op specifieke klantbehoeften en geeft klanten een overtuigende reden om juist voor dit aanbod te kiezen. Wij begrijpen het belang van het inzicht in de specifieke klantbehoeften en -voorkeuren, waaronder de 'pains' en 'gains' van verschillende klantgroepen, om zo waardeproposities nauwkeurig af te stemmen op wat voor klanten echt belangrijk is.

Wat levert een customer value proposition op?

Om precies te identificeren welke ‘pains’ en ‘gains’ belangrijk zijn voor klanten, kan de propositie worden aangepast om een sterke match te creëren tussen het product en de klantbehoeften. De uitkomsten kunnen worden ingezet om marketingboodschappen te verfijnen en te richten op wat de klant écht belangrijk vindt. Door inzicht in waardevolle gains en pijnpunten kunnen bedrijven producten verbeteren, uitbreiden of zelfs nieuwe producten ontwikkelen.

Hoe wordt een customer value proposition uitgevoerd?

Een customer value proposition, of ook wel een CVP, kan zowel via kwalitatief als kwantitatief onderzoek worden uitgevoerd. De meest gebruikelijke methode is kwantitatief online onderzoek, door middel van online vragenlijsten. Wij beschikken over toegang tot een uitgebreid consumentenpanel (B2C) en een groot panel van deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B).

Daarnaast kan kwalitatief onderzoek worden toegepast, zoals diepte-interviews en focusgroepen. Deze methoden bieden inzicht in de achterliggende argumenten en gedachten van een specifieke doelgroep. De uitkomsten zijn niet gebaseerd op harde cijfers of percentages, maar op uitgebreide toelichtingen en reacties. Wat zijn de motieven, gedachten en gevoelens van de deelnemers?

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Stefan <span>Klomp</span>

Stefan Klomp

Client Consultant