Klantarena onderzoek

Wil je ontdekken wat jouw klanten écht denken? Of kwalitatieve inzichten verkrijgen over je campagne, format of product? De klantarena is een effectieve en interactieve methode om de behoeften en wensen van je doelgroep te begrijpen. Door je klanten actief te betrekken bij het verbeterproces, kun je klanttevredenheid en loyaliteit verhogen en jouw aanbod beter afstemmen op hun verwachtingen.

Waarom een klantarena onderzoek?

Wie écht wil leren van de bestaande klant of doelgroep, kiest voor de klantarena. Een klantarena is dé methode om de stem van de klant of doelgroep te laten horen bij het ontwikkelen of verbeteren van producten, diensten, concepten of formats.

De voordelen van deze onderzoeksmethode:

  • Klanten worden optimaal gestimuleerd om diepgaande input te leveren;
  • De interactie zorgt voor kwaliteit in de inbreng;
  • Alle stakeholders zijn betrokken;
  • Direct relevante acties op tafel, afgestemd op jouw onderzoekswens.

Kortom, een klantarena brengt je direct kwalitatieve inzichten waar je mee aan de slag kan!

Hoe werkt een klantarena onderzoek?

Voor het klantarena onderzoek wordt een setting gecreëerd waarbij in het midden van de ruimte een tafel staat waar de respondenten met een onafhankelijke gespreksleider zitten. Zij gaan onder begeleiding van de onafhankelijke gespreksleider in gesprek over de ervaringen en meningen met het product of het concept. In een cirkel daarbuiten, om de tafel, zitten de medewerkers van de organisatie om mee te luisteren naar het gesprek.

Het onderzoek wordt opgedeeld in drie rondes

Ronde 1

In de eerste ronde zijn enkel de respondenten aan het woord

Ronde 2

In de tweede ronde krijgen de medewerkers de gelegenheid om verhelderende vragen te stellen

Ronde 3

In de derde en laatste ronde is er ruimte voor evaluatie van de besproken onderwerpen

Hierbij ligt een belangrijke taak bij de onafhankelijke gespreksleider. Deze moet ervoor zorgen dat iedereen openlijk en vrij kan spreken, om de beste resultaten en de duidelijkste inzichten te verkrijgen.

Wanneer zet je een klantarena onderzoek in?

Een klantarena is een unieke vorm van kwalitatief onderzoek, waarbij de interactie met jouw doelgroep aangegaan wordt. Wij organiseren hierbij een sessie waarbij in verschillende rondes personen aan het woord komen. Enerzijds de doelgroep, anderzijds jou als merk of organisatie. Onze experts zorgen ervoor dat iedereen uitgebreid en openlijk kan spreken. Door deze structuur en de opzet, worden relevante toelichtingen gegeven en worden de antwoorden van de respondenten écht begrepen.

Wat levert een klantarena op?

Door het unieke karakter van de klantarena, verkrijg je inzichten die relevanter zijn en waarmee je betere vervolgstappen maakt. Immers, stakeholders hebben actief deelgenomen aan de klantarena en bij het formuleren van de ‘rode draad’. Aan de hand van jouw wensen verzorgen wij een visuele rapportage met inzichten, verbeterpunten, kansen en sterke punten.

Jeannetta <span>Berghahn</span>

Jeannetta Berghahn

Client Director