Inzicht in de beleving van jouw doelgroep door middel van een belevingsonderzoek

Je hoort vaak klant is koning voorbij komen. Tegelijkertijd wordt het steeds uitdagender om aan hun verwachtingen te voldoen. Bezoekers willen niet alleen tevreden zijn, ze verlangen naar een ervaring die hun verwachtingen overtreft. De beleving speelt hierin een cruciale rol.

Middels een belevingsonderzoek helpen onze specialisten je graag om inzicht te krijgen in deze beleving door de in- en extrinsieke belevingsfactoren van jouw doelgroep te analyseren en te vertalen naar concrete inzichten. Meningen, associaties en emoties zijn hierbij de belangrijkste ingrediënten die wij al meer dan tien jaar inzetten in onze belevingsonderzoeken.

belevingsfactoren

Inzicht in de in- en extrinsieke in de belevingsfactoren van jouw doelgroep

doelgroepen-in-kaart

Inzicht in de markt waarin je actief bent

kwaliteit

Inzicht in de wensen en behoeften van jouw doelgroep

Hoe wordt een belevingsonderzoek uitgevoerd?

Een belevingsonderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd, afhankelijk van de onderzoeksvraag en doelstellingen. Zo kan de beleving bijvoorbeeld worden onderzocht door onderzoek op locatie, waarbij deelnemers direct na de beleving via een kwantitatieve vragenlijst op een iPad worden benaderd. Dit biedt directe en gestructureerde inzichten in de ervaring van de doelgroep.

Naast het fysieke veldwerk is het ook mogelijk om een kwantitatief online onderzoek uit te voeren, waarbij de vragenlijst later nagestuurd wordt. Daarnaast kan een belevingsonderzoek worden aangevuld met kwalitatieve methoden, zoals diepte-interviews of focusgroepen, om een dieper inzicht te verkrijgen in de persoonlijke gevoelens, associaties en percepties van de doelgroep. Het combineren van deze methoden, zorgt voor een volledig en gebalanceerd beeld van de ervaring en behoeften van jouw doelgroep. Wij denken graag met je mee over de juiste onderzoeksmethode.

Veelvoorkomende onderwerpen bij een belevingsonderzoek:

Belevingsniveau

Welk belevingsniveau heeft jouw product of dienstverlening?

Identiteit

Welk beeld, gevoel en identiteit koppelt jouw doelgroep aan jouw merk en komt dit overeen met wat je wil uitstralen?

Waarden 

Inzicht in welke waarden er essentieel zijn in de beleving van jouw doelgroep(en)

Aanbevelingen

Concrete aanbevelingen om van klanten ambassadeurs te maken en meer uit de (potentiële) doelgroep te halen

Hoe maakt Markteffect een belevingsonderzoek uniek?

Wij vinden het belangrijk er zorg voor te dragen dat jij op basis van de beste en meest relevante inzichten de juiste beslissingen kunt nemen. Een belevingsonderzoek gaat daarom verder dan alleen een adviesrapportage, zodat je meer ambassadeurs uit jouw doelgroep kunt halen en/of nieuwe bezoekers aan kunt trekken.

Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een belevingsonderzoek op?

Een belevingsonderzoek biedt waardevolle inzichten die je helpen een diepgaand begrip te krijgen van de ervaringen, gevoelens en verwachtingen van je doelgroep. Het gaat hierbij niet alleen om feiten, maar vooral om de emotionele en perceptuele aspecten van de interactie tussen jouw doelgroep en jouw organisatie, product, dienst of ruimte.

Met onze expertise en ervaring weten wij als geen ander hoe je optimaal kunt inspelen op deze inzichten. Het draait om het vertalen van inzichten naar kansen en het versterken van de emotionele connectie met je doelgroep.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Klanttevredenheidsonderzoek

Een klanttevredenheidsonderzoek haalt de sterke punten en de verbetermogelijkheden volgens uw klanten boven water. Hoe denken uw klanten eigenlijk over uw organisatie? Wa…

Meer info

Leisure Kansenkaart

Meer info

Leisure haalbaarheidsonderzoek

Meer info

Leisure conceptonderzoek

Meer info

Kennisbank

Marktonderzoek komt voor in veel werkvelden en het is makkelijk verdwaald te raken in de jargon. Bent u een term tegengekomen die u niet kent? Bekijk hier in detail wat h…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een belevingsonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Conceptonderzoek: 
ZODIAC de musical

Behoefteonderzoek voor Springplank en Gemeente Eindhoven

Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Inzicht in verbeter- en sterke punten door middel van het klanttevredenheidsonderzoek

Veelgestelde vragen

Wat is een belevingsonderzoek?

Middels een belevingsonderzoek verkrijg je inzicht in de beleving door de in- en extrinsieke belevingsfactoren van jouw doelgroep te analyseren en te vertalen naar concrete inzichten. Meningen, associaties en emoties zijn hierbij de belangrijkste ingrediënten die wij al meer dan tien jaar inzetten in onze belevingsonderzoeken.

Wat levert een belevingsonderzoek op?

Een belevingsonderzoek biedt waardevolle inzichten die je helpen een diepgaand begrip te krijgen van de ervaringen, gevoelens en verwachtingen van je doelgroep. Het gaat hierbij niet alleen om feiten, maar vooral om de emotionele en perceptuele aspecten van de interactie tussen jouw doelgroep en jouw organisatie, product, dienst of ruimte.

Hoe wordt een belevingsonderzoek uitgevoerd?

Een belevingsonderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd, afhankelijk van de onderzoeksvraag en doelstellingen. Zo kan de beleving bijvoorbeeld worden onderzocht door onderzoek op locatie, waarbij deelnemers direct na de beleving via een kwantitatieve vragenlijst op een iPad worden benaderd. Dit biedt directe en gestructureerde inzichten in de ervaring van de doelgroep.

Naast het fysieke veldwerk is het ook mogelijk om een kwantitatief online onderzoek uit te voeren, waarbij de vragenlijst later nagestuurd wordt. Daarnaast kan een belevingsonderzoek worden aangevuld met kwalitatieve methoden, zoals diepte-interviews of focusgroepen, om een dieper inzicht te verkrijgen in de persoonlijke gevoelens, associaties en percepties van de doelgroep. Het combineren van deze methoden, zorgt voor een volledig en gebalanceerd beeld van de ervaring en behoeften van jouw doelgroep. Wij denken graag met je mee over de juiste onderzoeksmethode.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant