Hoe wordt een concepttest uitgevoerd?
Een concepttest is een type onderzoek dat altijd op maat gemaakt is. Elk concept, elke markt en elke organisatie is anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden.
De meest gebruikte methode voor een concepttest is kwantitatief onderzoek onder consumentenpanels. Wij hebben directe toegang tot een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en tot een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Uiteraard kunnen wij ook een concepttest uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.
In het geval het onderzoek juist inzicht dient te geven in de wáárom-vraag, kan er ook worden gekozen om eerst kwalitatief onderzoek uit te voeren.
Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Door beide methoden te combineren, krijg je een breder en dieper inzicht in de perceptie van je doelgroep. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, terwijl kwalitatief onderzoek context en achtergrondinformatie biedt. Dit stelt je in staat om niet alleen te begrijpen wat je doelgroep denkt, maar ook waarom ze bepaalde keuzes maken