Inzicht in jouw concept door middel van een concepttest

Er is een concept ontwikkeld en de doelgroep is gedefinieerd, maar hoeveel mensen zullen daadwerkelijk gebruik maken van uw product of dienst? De intentie om een product of dienst te gebruiken, wordt sterk beïnvloed door specifieke eigenschappen van het aanbod. Markteffect is gespecialiseerd in het uitvoeren van conceptonderzoek en helpt jou bij het testen en verfijnen van jouw ideeën.

Voorafgaand aan een concepttest wordt met je meegedacht over de beste opzet van het onderzoek. Vragen die daarbij onder andere de revue passeren zijn ‘op welke onderzoeksvragen antwoorden dienen te komen’, ‘hoe de doelgroep afbakening eruit moet komen te zien’ en ‘wanneer een onderzoek in de ogen van de opdrachtgever geslaagd is’.

succes

Hogere kans op succesvolle introductie

aankoop

Inzicht in het koop- en beslissingsgedrag van jouw doelgroep

rapportage-1

Korte en overzichtelijke rapportage

tandwiel

Inzicht in de fit tussen concept en product

Hoe wordt een concepttest uitgevoerd?

Een concepttest is een type onderzoek dat altijd op maat gemaakt is. Elk concept, elke markt en elke organisatie is anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden.

De meest gebruikte methode voor een concepttest is kwantitatief onderzoek onder consumentenpanels. Wij hebben directe toegang tot een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en tot een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Uiteraard kunnen wij ook een concepttest uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

In het geval het onderzoek juist inzicht dient te geven in de wáárom-vraag, kan er ook worden gekozen om eerst kwalitatief onderzoek uit te voeren.

Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Door beide methoden te combineren, krijg je een breder en dieper inzicht in de perceptie van je doelgroep. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, terwijl kwalitatief onderzoek context en achtergrondinformatie biedt. Dit stelt je in staat om niet alleen te begrijpen wat je doelgroep denkt, maar ook waarom ze bepaalde keuzes maken

Concept

Inzicht in jouw concept door de ogen van jouw doelgroep

Customer journey

Hoe ziet het koopgedrag van jouw doelgroep eruit? Wie neemt de beslissingen en op basis waarvan?

Prijs

Wat is de prijselasticiteit en een acceptabele prijs voor jouw product?

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wél of juist niét te kopen

Hoe maakt Markteffect een concepttest uniek?

Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wij beschikken over directe toegang tot een uitgebreid consumentenpanel (B2C) en een groot zakelijk panel (B2B). Dit stelt ons in staat om jouw specifieke doelgroep(en) nauwkeurig te selecteren en snel te schakelen.

Wat levert een concepttest op?

Met behulp van een concepttest worden de productwaarden die een bepalende rol spelen in het wel of niet afnemen van jouw product in kaart gebracht. Tijdens een concepttest worden verschillende aspecten van het product of de dienst geëvalueerd, zoals onder andere de functionaliteit, prijsstelling, merkperceptie, gebruiksvriendelijkheid en de emotionele aantrekkingskracht.

Dit proces helpt niet alleen bij het valideren van je concept, maar ook bij het identificeren van mogelijke verbeterpunten. Verder helpt een concepttest je ook om risico's te minimaliseren en je marketing- en productstrategie beter af te stemmen op de echte behoeften van je doelgroep.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Online Community

Een Online Community is een zeer interactieve vorm van kwalitatief onderzoek. Uit een Online Community haalt u concreet en praktisch toepasbaar advies. De gespecialiseerd…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in uw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe sco…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een concepttest onderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Succesvolle productlancering voor HG Afvoerreiniger door concepttest onderzoek

Productconcepttest: 
Kalfire E-one elektrische haard

Online Community: Vitesse

Concepttest voor Haribo F!ZZ

Veelgestelde vragen

Wat is een concepttest?

Een concepttest geeft antwoord op vragen zoals hoeveel mensen daadwerkelijk gebruik zullen maken van uw product of dienst? De intentie om een product of dienst te gebruiken, wordt sterk beïnvloed door specifieke eigenschappen van het aanbod.

Wat levert een concepttest op?

Met behulp van een concepttest worden de productwaarden die een bepalende rol spelen in het wel of niet afnemen van jouw product in kaart gebracht. Tijdens een concepttest worden verschillende aspecten van het product of de dienst geëvalueerd, zoals onder andere de functionaliteit, prijsstelling, merkperceptie, gebruiksvriendelijkheid en de emotionele aantrekkingskracht.

Hoe wordt een concepttest uitgevoerd?

Een concepttest is een type onderzoek dat altijd op maat gemaakt is. Elk concept, elke markt en elke organisatie is anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden.

De meest gebruikte methode voor een concepttest is kwantitatief onderzoek onder consumentenpanels. Wij hebben directe toegang tot een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en tot een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Uiteraard kunnen wij ook een concepttest uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant