Meten hoe gebruiksvriendelijk en efficiënt uw website is met het UX-onderzoek

Het UX-onderzoek (User Experience onderzoek) is de oplossing als je wil weten of jouw website of app op de meest efficiënte manier wordt gebruikt. In een tijd waarin bezoekers steeds minder geduld hebben en worden overspoeld met informatie, is het belangrijk om jouw website te optimaliseren voor de beste gebruikservaring. Hoeveel klikken zijn er voor nodig om een aanvraag te doen? Hoeveel tijd kost het om een bepaalde plek op jouw website te vinden? Waar verlaten bezoekers jouw website en waarom daar? Dit zijn enkele van de vragen die wij beantwoorden met ons UX-onderzoek. 

Een goed functionerende website was nog nooit zo belangrijk als nu. Als marktonderzoeksbureau begrijpen wij het belang van een goed functionerende website en dat veel kleine verbeteringen leiden tot grote successen. In online zoektochten waar de gebruikers en bezoekers blootgesteld worden aan grote hoeveelheden informatie kan het soms lastig zijn om te vinden waar men naar op zoek is. Om die reden is het belangrijk om de User Experience (UX) ofwel de gebruikerservaring in kaart te brengen op basis van kwalitatieve en kwantitatieve data. Zo kan je direct aan de slag om de online gebruikerservaring te verbeteren.

screen-website

Kunnen gebruikers vinden wat ze moeten vinden op jouw site?

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

tijd

Inzichten waar je direct mee aan de slag kan

doelgroepen-in-kaart

Ervaring met verschillende doelgroepen

Hoe wordt een UX-onderzoek uitgevoerd?

Bij ons is het UX-onderzoek maatwerk. Zo wordt vooraf gekeken op basis van de website of de app welke aanpak en welke doelgroepen het beste passen bij het vraagstuk. Voor een goed en betrouwbaar UX-onderzoek is het van belang dat voorbereidingen nauwkeurig getroffen worden en dat vooraf duidelijk is welke inzichten gemeten moeten worden. 

Voor de start van het UX-onderzoek zorgen wij dat alle tools ingesteld staan en getest worden. We maken gebruik van onderzoektools die automatisch kwantitatieve data verzamelen, en bieden daarnaast mogelijkheden voor het verkrijgen van kwalitatieve inzichten. Met behulp van scripts, opdrachten en andere taken simuleren we het natuurlijke zoekgedrag van de gebruikers op de website. Wanneer het onderzoek afgerond is, wordt alle data verzameld en geanalyseerd door onze Research Experts. Hierdoor ontstaat er een uitgebreid overzicht van heatmaps, website-routes, klikgedrag en andere waardevolle inzichten welke beschikbaar worden gesteld middels een inzichtelijke rapportage.

De bevindingen worden gerapporteerd en aanbevelingen worden geformuleerd, zodat je duidelijke inzichten ontvangt waar jouw team direct mee aan de slag kan. Middels een terugkoppeling wordt de rapportage gepresenteerd en samen besproken.  

Gebruik van jouw website of app

Inzicht in hoe de doelgroep jouw website of app gebruikt

Vindbaarheid en gemak van pagina’s

Hoe eenvoudig kunnen gebruikers specifieke plekken op de website vinden?

Heatmaps

Hoe navigeert men over specifieke pagina’s en waar wordt veel geklikt? Of misschien nog belangrijker, waar klikt men niet?

Beoordeling van de site of app

Hoe beoordeelt de doelgroep jouw site of app?

Hoe maakt Markteffect het UX-onderzoek uniek?

Wij combineren de expertise van onze ervaren UX-onderzoekers met online tools. Door de diepgaande inzichten die onze onderzoekers kunnen bieden door middel van kwalitatief onderzoek wordt advies gegeven dat verder gaat dan de standaard KPI’s, zoals klikken en online journeys.

Dankzij onze ervaring in onder andere het onderwijs, bij overheden en binnen de e-commerce beschikken wij over de expertise en kennis om inzichten en resultaten te vertalen naar concrete verbeterpunten voor de online omgeving.

Wat je onderzoeksvraag ook is, wij kunnen je erbij helpen. Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert het UX-onderzoek op?

Naast directe inzichten en aanbevelingen in de rapportage, krijg je een beter beeld van het gebruik van de bezoekers van jouw website of app. Door de gerichte opdrachten die de respondent mee krijgt om uit te voeren op jouw website of app, krijg je inzichtelijk waar de gebruiker tegenaan loopt, waar ze afgeleid raken en wat verwachtingen van bepaalde onderdelen zijn. Deze inzichten en aanbevelingen worden gebundeld in een onderzoekrapportage, waar je onder andere de volgende zaken in terug kunt zien:

  • Heatmaps waarmee aangetoond wordt waar het méést op geklikt wordt op pagina’s;
  • CES (Customer Effort Score) waarmee inzicht geboden wordt hoe eenvoudig een bepaalde actie was;
  • Beoordeling van specifieke pagina’s op basis van o.a. vindbaarheid, voltooiingstijd, klikken;
  • Kwalitatieve inzichten en beoordelingen van de doelgroep voor pagina’s, uitstraling, online routes etc.

Daarnaast bieden we de mogelijkheid om aanvullende inzichten te verkrijgen, afhankelijk van het onderzoek. Ben je klaar om jouw website te optimaliseren voor jouw gebruiker en te zorgen dat de belangrijkste pagina’s optimaal gebruikt gaan worden? Neem dan contact op om te beginnen met jouw UX-onderzoek.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in uw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die u in de markt …

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Online Community

Een Online Community is een zeer interactieve vorm van kwalitatief onderzoek. Uit een Online Community haalt u concreet en praktisch toepasbaar advies. De gespecialiseerd…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe het UX-onderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Doelgroeponderzoek voor Only for Men

Online Community: Vitesse

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Inzichten in de koffiemarkt via het Usage & Attitude Onderzoek voor Copar & Australian Koffie

Veelgestelde vragen

Wat is een UX-onderzoek?

Het User Experience onderzoek (UX onderzoek) onderzoekt de gebruiksvriendelijkheid en de eenvoud van navigatie van jouw website of app. Dit onderzoek is ideaal wanneer je jouw online omgeving wilt optimaliseren, zodat gebruikers de best mogelijke online journey ervaren.

Wat levert een UX-onderzoek op?

Naar aanleiding van het UX-onderzoek ontvang je inzicht en advies wat u handvatten geeft om uw website of app te verbeteren. Deze inzichten zijn gericht op het gebruik van uw website of app door de doelgroep, zodat de website juist gebruikt wordt.

Hoe wordt een UX-onderzoek uitgevoerd?

Het UX-onderzoek wordt uitgevoerd door zowel online tools in te zetten die het gedrag van jouw doelgroep monitoren onder specifieke omstandigheden en door kwalitatief onderzoek in te zetten voor aanvullende inzichten.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Britt <span>van Dongen</span>

Britt van Dongen

Research Expert