Meten hoe gebruiksvriendelijk en efficiënt uw website is met het UX-onderzoek

Het UX-onderzoek (User Experience onderzoek) is de oplossing als u wilt weten of uw website op de meest efficiënte manier wordt gebruikt. In een tijd waarin bezoekers steeds minder geduld hebben en worden overspoeld met informatie, is het belangrijk om uw website te optimaliseren voor de beste gebruikservaring. Hoeveel klikken zijn er nodig om een aanvraag te doen? Hoeveel tijd kost het om een taak uit te voeren? Waar verlaten bezoekers uw website en waarom daar? Dit zijn enkele van de vragen die wij beantwoorden met ons UX-onderzoek. Dit en meer onderzoeken we bij het UX-onderzoek. Lees hier hoe wij het UX-onderzoek uitvoeren.

Als marktonderzoeksbureau begrijpen we bij Markteffect het belang van een goed functionerende website en dat veel kleine verbeteringen leiden tot grotere successen. In online zoektochten waar de gebruikers en bezoekers blootgesteld worden aan grote hoeveelheden informatie kan het soms lastig zijn om te vinden waar men naar op zoek is. Om die reden is het belangrijk om de User Experience (UX) ofwel de gebruikerservaring in kaart te brengen op basis van kwalitatieve en kwantitatieve data. Zo kunt u direct aan de slag om de online gebruikerservaring te verbeteren.

Hoe wordt een UX-onderzoek uitgevoerd?

Bij Markteffect is het UX-onderzoek maatwerk. Zo wordt vooraf gekeken op basis van de website of de app welke aanpak en welke doelgroepen het beste passen bij het vraagstuk. Voor een goed en betrouwbaar UX-onderzoek is het van belang dat voorbereidingen nauwkeurig getroffen worden en dat vooraf duidelijk is welke inzichten gemeten moeten worden.

Voor de start van het gebruikersonderzoek zorgt Markteffect dat alle tools ingesteld staan en getest worden. We maken gebruik van onderzoektools die automatisch kwantitatieve data verzamelen, en bieden daarnaast mogelijkheden voor het verkrijgen van kwalitatieve inzichten. Met behulp van scripts, opdrachten en andere taken simuleren we het natuurlijke zoekgedrag van de gebruikers op de website. Wanneer het onderzoek afgerond is, wordt alle data verzameld en geanalyseerd door onze research experts. Hierdoor ontstaat er een uitgebreid overzicht van heatmaps, website-routes, klikgedrag en andere waardevolle inzichten beschikbaar worden gesteld voor de rapportages.

De bevindingen worden gerapporteerd en aanbevelingen worden geformuleerd, zodat u duidelijke inzichten ontvangt waar uw team direct mee aan de slag kan. Middels een terugkoppeling wordt de rapportage gepresenteerd en besproken met de opdrachtgever.

Wat levert het UX-onderzoek op?

Naast directe inzichten en aanbevelingen in de rapportage, krijgt u een beter beeld van het gebruik van de doelgroep van uw website of app. Door de gerichte opdrachten die de respondent mee krijgt om uit te voeren op uw website of app krijgt u inzichtelijk waar de gebruiker tegenaan loopt, waar ze afgeleid raken en wat verwachtingen van bepaalde onderdelen zijn. Deze inzichten en aanbevelingen worden gebundeld in een onderzoek rapportage, waar u bijvoorbeeld de volgende zaken in terug kunt zien:

  • Heatmaps waarmee aangetoond wordt waar het méést op geklikt wordt op pagina’s;
  • CES (Customer Effort Score) waarmee inzicht geboden wordt hoe eenvoudig een bepaalde actie was;
  • Beoordeling van specifieke pagina’s op basis van o.a. vindbaarheid, voltooiingstijd, klikken;
  • Kwalitatieve inzichten en beoordelingen van de doelgroep voor pagina’s, uitstraling, online routes etc.

Daarnaast bieden we de mogelijkheid om aanvullende inzichten te verkrijgen, afhankelijk van het onderzoek. Bent u klaar om uw website te optimaliseren voor uw gebruiker en te zorgen dat de belangrijkste pagina’s optimaal gebruikt gaan worden? Neem dan contact op om te beginnen met uw UX-onderzoek.

Hoe maakt Markteffect het UX-onderzoek uniek?

Bij Markteffect combineren we de expertise van onze ervaren UX-onderzoekers met online tools. Door de diepgaande inzichten die onze onderzoekers kunnen bieden door middel van kwalitatief onderzoek wordt advies gegeven dat verder gaat dan de standaard KPI’s zoals klikken en online journeys.

Dankzij onze ervaring in onder andere het onderwijs, bij overheden en onder E-commerce partijen beschikken wij over ervaring en kennis om inzichten en resultaten te vertalen naar duidelijke verbeterpunten voor de online omgeving.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in uw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die u in de markt …

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Online Community

Een Online Community is een zeer interactieve vorm van kwalitatief onderzoek. Uit een Online Community haalt u concreet en praktisch toepasbaar advies. De gespecialiseerd…

Meer info
Britt <span>van Dongen</span>

Britt van Dongen

Research Expert