Om deze centrale en gestructureerde aanpak te realiseren, is onderzoeksbureau Markteffect ingeschakeld voor het opzetten van een uitgebreid onderzoek. Inmiddels voeren wij een doorlopend klanttevredenheidsonderzoek uit. Zo kan Summa & Bedrijf hun resultaten afzetten tegen de eerdere metingen waardoor de effecten van aanpassingen goed meetbaar zijn.
Inzichten & resultaten
Onze aanpak
Voor dit onderzoek hebben wij kwantitatief online onderzoek uitgevoerd. Door te kiezen voor een kwantitatieve aanpak, konden representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen worden verkregen. Aangezien de inzichten van een kwantitatief onderzoek gebaseerd zijn op harde cijfers en percentages, is deze methode zeer geschikt om ontwikkelingen te monitoren.
De doelgroep bestond uit cursisten die recent een opleiding hebben afgerond. Om de data te verzamelen zijn online vragenlijsten uitgestuurd naar databases die door Summa & Bedrijf werden aangeleverd.
Resultaten
Wij meten niet alleen klanttevredenheid, maar geeft ook inzichten en concrete aanbevelingen om de klanttevredenheid te verbeteren. Zo heeft het onderzoek inzicht gegeven in de tevredenheid over de communicatie, de docenten, de inhoud van de cursussen en de faciliteiten. Op basis hiervan is advies gegeven waar Summa & Bedrijf zich op zou kunnen richten voor een hogere klanttevredenheid. Voorafgaand aan het onderzoek zijn er targets vastgesteld voor respons, gemiddelde tevredenheid en aanbevelingsintenties. Deze KPI's zijn allemaal behaald.
Om Summa & Bedrijf zo goed mogelijk te faciliteren is gekozen om de resultaten in een interactief Power-BI dashboard te presenteren. Dit dashboard wordt continu geüpdatet met nieuwe resultaten en biedt de mogelijkheid om zelf met de data aan de slag te gaan door bijvoorbeeld te filteren op opleiding, locatie en andere achtergrondkenmerken. Eens per jaar ontvangt Summa & Bedrijf een rapportage, waarin de belangrijkste inzichten op hoofdlijnen worden gepresenteerd.
"Wij zijn blij met de inzichten die Markteffect bij onze cursisten ophaalt. Deze zijn voor ons van grote waarde. Ze tonen wat goed gaat, maar belangrijker nog, waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. Dit helpt ons om onze dienstverlening te optimaliseren." - Maureen Brokke, Marketeer Expertiseteam Leven Lang ontwikkelen
Specialisten die hieraan hebben gewerkt
Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!