Ontdek de potentie van jouw regio met de kansenkaart

Wil je weten hoe goed jouw huidige aanbod aansluit op de wensen en behoeften van bewoners en bezoekers in jouw regio? De kansenkaart biedt een helder en gedetailleerd inzicht in het bestaande aanbod, de behoeften van je doelgroep en de unieke identiteit van een gebied. Dit waardevolle instrument helpt je om nieuwe plannen en concepten te toetsen aan de marktvraag én de regionale identiteit.

De kansenkaart fungeert als een effectief toetsingskader voor beleidsmakers, bestuurders en ondernemers. Of je nu wilt inspelen op onvervulde behoeften of de haalbaarheid van nieuwe initiatieven wilt beoordelen, de kansenkaart geeft je de inzichten die je nodig hebt om gefundeerde beslissingen te nemen en de meerwaarde van je ideeën te versterken.

Met de kansenkaart kun je plannen voor nieuw aanbod toetsen aan de behoeften van de aanwezige doelgroep(en) in een specifieke regio en aan de identiteit van het gebied zelf. Vragen zoals "Wat is er nu te doen?", "Wat doen bezoekers daadwerkelijk?" en "Wat zouden ze willen doen?" worden met behulp van de kansenkaart beantwoord.

doelgroep

Inzicht in hoe goed jouw huidige aanbod aansluit op de wensen en behoeften van de bewoners en bezoekers van de regio

standaard-onderzoek

Gedetailleerd inzicht in het bestaande aanbod en de identiteit van een gebied

kwaliteit

Inzicht in de haalbaarheid van nieuwe initiatieven

Hoe wordt een kansenkaart gemaakt?

Een kansenkaart stel je op aan de hand van het kwantitatief onderzoek dat je uitvoert, waarbij we gebruik maken van online vragenlijsten. In sommige gevallen kan kwalitatief onderzoek worden ingezet om dieper inzicht te krijgen in de motivaties en beleving van consumenten.

Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Door beide methoden te combineren, krijg je een dieper inzicht in de meningen en behoeftes van je doelgroep. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, terwijl kwalitatief onderzoek context biedt.

Daarnaast hebben wij directe toegang tot een omvangrijk panel, waarbij wij voor je op zoek gaan naar de precieze doelgroep voor het onderzoek. We denken graag met je mee over de mogelijkheden, en elk onderzoek is daarom op maat en uniek.

Veelvoorkomende onderwerpen bij een kansenkaart onderzoek

Aanbodanalyse

Wat is er op dit moment te doen in het gebied en hoe sluit dit aan op de vraag?

Behoefteonderzoek

Wat willen bewoners en bezoekers graag zien of doen dat nog ontbreekt?

Identiteitswaarde

Hoe sluit jouw concept aan op de unieke identiteit en het DNA van de regio?

Toetsing van initiatieven

Hoe groot is de kans op succes van jouw concept, gebaseerd op data en inzichten?

Hoe maakt Markteffect een kansenkaart uniek?

Wat je onderzoeksvraag ook is, wij kunnen je erbij helpen. Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit.
Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een kansenkaart op?

De kansenkaart is een vorm van marktonderzoek die ondernemers en bestuurders in één oogopslag inzicht biedt in het huidige leisure-aanbod van hun stad of regio. Daarnaast maakt de kansenkaart verborgen mogelijkheden en onvervulde leisure-behoeften zichtbaar. Dit helpt direct te beoordelen of een leisure-plan of -concept kans van slagen heeft. Met behulp van de kansenkaart breng je groeikansen voor ondernemers, bestuurders, beleidsmakers, banken en fondsen in kaart. De kansenkaart legt het unieke DNA van jouw stad of regio bloot en biedt waardevolle informatie om te toetsen of jouw concept of plan past bij dat DNA.

Leisure kansen index

Onze onderzoeksspecialisten brengen het huidige aanbod en de behoeften van zowel bewoners als bezoekers letterlijk in beeld. Dit resulteert in de Leisure Kansen Index, die inzicht geeft in onder- en overaanbod van activiteiten in het gebied. Hierdoor ontdek je nieuwe kansen en mogelijkheden voor jouw leisure-initiatief

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Ben je op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wil je ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van jouw …

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in jouw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die je in de markt wi…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is jouw doelgroep en wat zijn de drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op we…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Leisure marktverkenning

Meer info

Conceptonderzoek

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe de kansenkaart in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Conceptonderzoek: 
ZODIAC de musical

Online onderzoek onder kiezers in het buitenland voor het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

Open Universiteit: Behoefteonderzoek

Behoefteonderzoek voor een gezonder voedingsaanbod tijdens sportevenementen

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant