Inzicht in de effecten van een partnership door middel van een Partnership effectmeting in de cultuursector

Wij weten als geen ander hoe waardevol het voor musea en andere cultuurinstellingen is om partnerships aan te gaan. Partners die niet alleen een maatschappelijk, maar ook een financieel belang hebben bij de samenwerking. Maar hoe weet je wat het partnership jullie beiden oplevert? Ofwel, wat is de Return on Investment van de verbintenis die je met een bedrijf bent aangegaan? Om inzicht te krijgen in de meerwaarde van een samenwerking, hebben wij de partnership-effectmeting cultuur ontwikkeld.

Met behulp van marktonderzoek helpen wij je graag om iedere geïnvesteerde euro zo effectief mogelijk te besteden. Samen creëren we een win-winsituatie: de cultuursector profiteert van grootschalige investeringen, terwijl bedrijven een hoog rendement behalen en tegelijkertijd hun merkwaarde versterken.

doelgroep

Inzicht in de bekendheid, perceptie en sponsorfit van het partnership bij de doelgroep(en)

rapportage-1-1

Concrete resultaten over de impact van het partnership op merk-KPI’s, zoals merkvoorkeur en merkoverweging

laptop-analytics

Adviezen en handvatten om het partnership te optimaliseren en de samenwerking effectiever te maken

Hoe wordt een partnership effectmeting uitgevoerd?

Wij hebben een eigen onderzoeksmethodiek ontwikkeld met specifieke onderzoeksvragen waarmee de effecten van een sponsorship nauwkeurig in kaart worden gebracht. De resultaten van deze partnership-effectmeting helpen je om het gesprek tussen jou en je sponsorpartner (sponsor en sponsorobject) beter te voeren.

Enerzijds bieden de resultaten handvatten om het sponsorship te evalueren op de bijdrage aan de belangrijkste KPI’s. Anderzijds geeft het onderzoek concreet inzicht in wat al goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is, zodat jullie samen gerichter kunnen sturen op succes.

Veelvoorkomende onderwerpen bij een partnership effectmeting

Bekendheid en zichtbaarheid

In hoeverre is de doelgroep op de hoogte van het partnership en hoe wordt het waargenomen?

Sponsorfit

Hoe goed sluit het partnership aan bij de waarden en verwachtingen van de doelgroep, en wordt de samenwerking als passend ervaren?

Impact op merkperceptie

Wat is de invloed van het partnership op merkoverweging, merkvoorkeur, en andere belangrijke brand-KPI's?

Waarde en effectiviteit

Welke concrete voordelen levert het partnership op voor zowel de cultuurinstelling als de partner, zoals verhoogde betrokkenheid of een positief merkimago?

Hoe maakt Markteffect een partnership effectmeting uniek?

We gaan graag nog een stap verder. Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een partnership effectmeting op?

Een partnership effectmeting cultuur biedt waardevolle inzichten in de effectiviteit van je samenwerking. Zo ontdek je of jouw doelgroep bekend is met het partnership en welke positieve impact het heeft. Daarnaast krijg je inzicht in de mate waarin jouw doelgroep het partnership passend vindt en of er een sponsorfit is tussen de cultuurinstelling en de partner. Ook wordt duidelijk hoe het partnership invloed heeft op merkoverweging, merkvoorkeur, en belangrijke brand-KPI’s. Tot slot krijg je zicht op overige effecten van het sponsorship, wat helpt bij het optimaliseren van je strategie.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Ben je op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wil je ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van jouw …

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer je inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van k…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn jouw (marketing) campagnes? Als je te maken hebt met marketing- en communicatiebudgetten kan je je ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale in…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer je representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Sponsor effectmeting

Meer info

0-meting

Voor het verkrijgen van een duidelijk beeld van jouw prestaties is het essentieel om een zuivere vergelijking te maken. Dit kan alleen als je zowel de situatie vó&…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een effectmeting van een partnership in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Sponsor effectmeting: NAC Breda

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Sponsor effectmeting: N.E.C.

Veelgestelde vragen

Wat is een partnership effectmeting?

Partners die niet alleen een maatschappelijk, maar ook een financieel belang hebben bij de samenwerking. Maar hoe weet je wat het partnership jullie beiden oplevert? Ofwel, wat is de Return on Investment van de verbintenis die je met een bedrijf bent aangegaan? Om inzicht te krijgen in de meerwaarde van een samenwerking, hebben wij de partnership-effectmeting cultuur ontwikkeld.

Hoe wordt een partnership effectmeting uitgevoerd?

Wij hebben een eigen onderzoeksmethodiek ontwikkeld met specifieke onderzoeksvragen waarmee de effecten van een sponsorship nauwkeurig in kaart worden gebracht. De resultaten van deze partnership-effectmeting helpen je om het gesprek tussen jou en je sponsorpartner (sponsor en sponsorobject) beter te voeren.

Enerzijds bieden de resultaten handvatten om het sponsorship te evalueren op de bijdrage aan de belangrijkste KPI’s. Anderzijds geeft het onderzoek concreet inzicht in wat al goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is, zodat jullie samen gerichter kunnen sturen op succes.

Wat levert een partnership effectmeting op?

Een partnership effectmeting cultuur biedt waardevolle inzichten in de effectiviteit van je samenwerking. Zo ontdek je of jouw doelgroep bekend is met het partnership en welke positieve impact het heeft. Daarnaast krijg je inzicht in de mate waarin jouw doelgroep het partnership passend vindt en of er een sponsorfit is tussen de cultuurinstelling en de partner. Ook wordt duidelijk hoe het partnership invloed heeft op merkoverweging, merkvoorkeur, en belangrijke brand-KPI’s. Tot slot krijg je zicht op overige effecten van het sponsorship, wat helpt bij het optimaliseren van je strategie.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant