Aanleiding
In het voetbalseizoen 2023-2024 zal Elektramat haar merknaam op de voorzijde en ThermoSolutions op de achterzijde van het FC Twente-shirt presenteren als shirtsponsors. Tussen de contractondertekening en de officiële aankondiging zat geen ruime periode. Gezien de krappe tijdlijn was het uitvoeren van dit onderzoek een uitdaging voor Markteffect, maar het doel was duidelijk: een 0-meting uitvoeren vóórdat het grote publiek op de hoogte was van de partnerschappen, om de impact van deze samenwerkingen de komende jaren nauwkeurig te kunnen meten. Dit uitgebreide onderzoek betrof Nederlandse consumenten, niet-voetbalvolgers, voetbalvolgers, FC Twente-fans en seizoenkaarthouders. Bovendien is de zakelijke doelgroep tevens van belang en is daarom de b2b-doelgroep toegevoegd aan het onderzoek.
Onze aanpak
Er zijn voor Nederlandse consumenten, niet-voetbalvolgers, voetbalvolgers, b2b-professionals en FC Twente-fans en seizoenkaarthouders gekozen met als doel inzicht te verschaffen in de impact van sponsoring op diverse aspecten, waaronder naamsbekendheid, imago, merkoverweging, merkvoorkeur, zichtbaarheid en sponsorbekendheid. Met behulp van een sponsor effectmeting kan de waarde van sponsoring Elektramat en ThermoSolutions voor FC Twente gedurende een langere periode in kaart worden gebracht. Deze meting biedt niet alleen inzicht in de mate waarin sponsoring invloed heeft op de merkperceptie, maar ook hoe verschillende activaties en acties worden gewaardeerd. Bovendien helpt het om de effectiviteit van de geïnvesteerde euro's te beoordelen en te bepalen of de gewenste resultaten worden behaald.
Later in het proces worden de onderzoeksresultaten besproken met zowel FC Twente, Elektramat als ThermoSolutions, waarbij Markteffect als allround partner van FC Twente strategisch meedenkt om het sponsorschap zo effectief mogelijk in te vullen.
Resultaten
Voorafgaand aan het sponsorschap heeft FC Twente een helder beeld van de merkfunnel voor beide merken ontwikkeld, waardoor ze in staat zijn geweest, samen met de sponsoren, gedurende de komende jaren de prestaties van verschillende KPI's te monitoren en eventuele aanpassingen door te voeren om het sponsorschap tot een succes te maken. Door een snelle en efficiënte samenwerking tussen FC Twente en Markteffect, inclusief de integratie van twee sponsoren in dezelfde vragenlijst en het behalen van strakke deadlines, is de nulmeting succesvol afgerond vóór de officiële aankondiging van het sponsorschap. Dit was een ware race tegen de klok, maar met succes volbracht. Hierdoor kunnen FC Twente en de sponsoren de komende jaren gezamenlijk blijven evalueren welke KPI's goed presteren en waar eventuele verbeteringen nodig zijn om het sponsorschap tot een succes te maken.
‘’Fijn dat we al tijdens de contractonderhandelingen met FC Twente in gesprek waren over het uitvoeren van de nulmeting. Zodra de contracten met de sponsoren getekend waren, konden wij snel doorpakken om het veldwerk af te ronden voordat het nieuws zou uitlekken. Je wilt immers niet dat geruchten over een nieuwe hoofdsponsor impact hebben op de resultaten van de nulmeting. We hebben samen met FC Twente snel kunnen schakelen en dat was fijn! We zijn blij dat we een gedegen nulmeting hebben kunnen opleveren voorafgaand aan de bekendmaking van het partnership. Nu is het zaak om de komende jaren samen te kijken waar eventuele bijsturing nodig is, om de partnerships zo optimaal mogelijk te laten renderen.’’ - Michael Petit, Manager Marketing Markteffect
“Als FC Twente werken we al enkele jaren samen met Markteffect om partnerships door te meten. Toen we in het traject zaten met de nieuwe shirtsponsors was het voor ons dan ook logisch om Markteffect te vragen, gezien onze tevredenheid over alle eerdere metingen. Echter was het dit keer nog gecompliceerde, door de hoge tijdsdruk die erop lag. De plannen met Markteffect lagen klaar en in minder dan twee weken is al het veldwerk uitgevoerd. Hierdoor konden wij de shirtpresentatie gewoon op de dag doen die we samen met de nieuwe shirtsponsors hadden afgesproken. Die dag was heel belangrijk, dit doordat het in de regio enorm leefde wie de nieuwe shirtsponsors werden en het mocht dus absoluut niet uitlekken. Markteffect heeft bijgedragen aan die geheimhouding en een heel betrouwbaar onderzoek uitgevoerd. Het is dan ook fijn dat ze zelf al een grote database in Nederland hebben, waardoor het onderzoek eigenlijk in één keer representatief is. We zijn nu samen met Elektramat en ThermoSolutions hard aan het werk om doelstellingen te behalen en kijken heel erg vooruit naar de resultaten van de volgende meting van Markteffect. Want dan weten we pas echt welke invloed we hebben gehad op onder andere naamsbekendheid, merklading en merkvoorkeur van onze nieuwe shirtsponsors.” - Michel Veldhuis, Partnershipmanager FC Twente
Deze medewerkers hebben gewerkt aan dit project
Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om content met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee!