Wat is naamsbekendheid?
Naamsbekendheid is de mate waarin mensen bekend zijn met een merk of product. Het is een belangrijke factor in marketing en reclame, omdat het helpt om de zichtbaarheid en herkenbaarheid van een merk te vergroten. Het is daarnaast ook een belangrijke indicator van het succes van een marketingcampagne. Door de naamsbekendheid van je merk of product te meten, meet je hoe succesvol een marketingcampagne is geweest.
In de praktijk worden drie vormen van naamsbekendheid van elkaar onderscheiden:
Top of mind naamsbekendheid
De top of mind naamsbekendheid geeft weer hoe vaak een aanbieder spontaan als eerste wordt genoemd. Als organisatie, merk of product wil je natuurlijk zoveel mogelijk bovenaan de mindset van uw doelgroep zitten. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt aan welke marktspelers uw doelgroep als eerste denkt en dus top of mind in het geheugen zitten.
Een voorbeeld in een survey of vragenlijst zou hierbij zijn: "Welk merk van yoghurt komt het eerste bij je op?"
Spontane naamsbekendheid
De spontane naamsbekendheid geeft weer hoe vaak een aanbieder totaal spontaan genoemd wordt. Deze naamsbekendheid is dus vanzelfsprekend minimaal gelijk aan de top of mind naamsbekendheid. Door middel van de spontane naamsbekendheid wordt inzichtelijk gemaakt aan welke marktspelers de doelgroep spontaan denkt. Dit kan niet alleen helpen een goed beeld van jouw eigen positie te creëren, maar ook die van de concurrenten. Daarnaast is het door het regelmatig monitoren van de spontane naamsbekendheid mogelijk marktspelers die nog niet op de radar staan als concurrent vroegtijdig te identificeren als potentiële concurrent.
Een voorbeeld in een survey of vragenlijst zou hierbij zijn: "Welke 5 merken van yoghurt kun je opnoemen?"
Geholpen naamsbekendheid
De geholpen naamsbekendheid geeft weer hoe vaak de naam van een organisatie/merk/product wordt herkend wanneer deze wordt voorgelegd. Een veelgebruikte methode om de geholpen naamsbekendheid te meten is het voorleggen van een lijst met zowel jouw merknaam en de namen van uw concurrenten ondersteund met de vraag welke van deze namen bekend voorkomen. De geholpen naamsbekendheid maakt inzichtelijk hoe vaak uw organisatie/product/merk herkent wordt door de doelgroep, al dan niet als het gevolg van uw recente marketinginspanningen.
Een voorbeeld hierbij kan zijn: "Welke van de onstaande yoghurtmerken ken je?: Skyr, Optimel, Almhof, Danone, Arla."
Een naamsbekendheidsonderzoek en het inzichtelijk maken van de naamsbekendheid is een belangrijke kpi voor het evalueren van marketinginspanningen. Het wordt dus regelmatig meegenomen als periodiek meetpunt bij dashboards en brand trackers of als combinatie onderdeel bij een doelgroepanalyse, imago onderzoek of een branding onderzoek. Benieuwd naar de mogelijkheden van het meten van uw naamsbekendheid? Wij denken graag met je mee!