Inzicht in de huidige impact van Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF)

Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF) helpt om het niveau van diploma’s en certificaten in Nederland met elkaar te vergelijken. Dit maakt het voor werkgevers, opleiders en werkzoekenden makkelijker om te begrijpen wat een bepaalde opleiding waard is en welk niveau aan kennis en vaardigheden iemand heeft.

Sinds 1 januari 2025 is het NLQF verankerd in wetgeving. Deze wet regelt onder andere dat het NLQF niveau op alle formele diploma’s staat en dat non-formele opleidingen ingeschaald kunnen worden in een van de acht NLQF-niveaus. Hierdoor wordt de zichtbaarheid van de NLQF niveaus vergroot en worden steeds meer diploma’s qua niveau vergelijkbaar. Daarnaast start de overheid in 2025 een campagne om het NLQF bekender te maken bij het grote publiek.

Om hierop in te spelen, wil het Nationaal coördinatiepunt NLQF weten hoe impactvol haar huidige communicatieboodschap is en onderzoeken welke uitdagingen non-formele opleiders ervaren om in te schalen. Daarom hebben wij een behoefteonderzoek en een effectmeting uitgevoerd. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe het Nationaal coördinatiepunt NLQF beter kan aansluiten bij de markt en hoe effectief de communicatie over het raamwerk is.

Onze aanpak

Om strategische inzichten te krijgen in de wensen en behoeften van de verschillende doelgroepen, is er allereerst gebruik gemaakt via kwalitatief onderzoek in de vorm van online interviews. De non-users van het NLQF zijn ondervraagd om te achterhalen in hoeverre zij bekend zijn met NLQF en wat zij nodig hebben om er gebruik van te gaan maken. Deze respondenten zijn geworven uit het netwerk van Nationaal coördinatiepunt NLQF. Vervolgens is er gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek in de vorm van online vragenlijsten. Met drie vragenlijsten zijn de drie doelgroepen bevraagd: HR-medewerkers, werkgevers en werknemers. De data is verzameld via het onderzoekspanel van Markteffect.

Door beide methoden te combineren, heeft het Nationaal coördinatiepunt NLQF een breder en dieper inzicht in de wensen en behoeften van haar doelgroepen verkregen. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, terwijl kwalitatief onderzoek context en achtergrondinformatie biedt. Dit stelt je in staat om niet alleen te begrijpen wat jouw doelgroepen denken, maar ook waarom ze bepaalde keuzes maken.

Resultaten

Het behoefteonderzoek en de effectmeting hebben onder andere waardevolle inzichten opgeleverd over de wensen en behoeften, de bekendheid en het imago van het NLQF. Met behulp van deze onderzoeksresultaten, kan het Nationaal coördinatiepunt NLQF de keuzes en drijfveren van de markt beter begrijpen. Verder kan het NLQF aan de hand van deze inzichten aanpassingen doorvoeren in haar (communicatie)strategie en, in gezamenlijkheid met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een effectieve overheidscampagne opzetten welke dit jaar wordt ontwikkeld en gelanceerd.

“Door het onderzoek van Markteffect kunnen we objectief evalueren hoe onze inzet op communicatie wordt ervaren en of onze boodschap en meerwaarde ook zoals bedoeld wordt ontvangen. Dit biedt informatie voor aanscherping van onze communicatie en een uitgangspunt voor vervolgonderzoeken zodat we de groei van de bekendheid van het NLQF goed kunnen monitoren.” - Tijs Pijls, Programmadirecteur NCP NLQF


Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in verbeter- en sterke punten door middel van het klanttevredenheidsonderzoek

UX-onderzoek voor de online ervaring tijdens het studiekeuzeproces

Behoefteonderzoek voor Springplank en Gemeente Eindhoven

Consumer life inzichten door een customer journey onderzoek voor Wecycle

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant