Markteffect doet onderzoek naar de motieven en beweegredenen van leavers om zo onder andere antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- Is de leaver een master gaan volgen? Of heeft de leaver voor een andere (tijdelijke) vervolgstap gekozen zoals het betreden van de arbeidsmarkt?
- Welke master is men gaan volgen? En bij welke hogeschool of universiteit?
- Wat was de primaire reden om de switch te maken naar een andere hogeschool of universiteit?
- Welke aspecten als aanbod, locatie, aanzien van de hogeschool of universiteit waren hierbij van belang?
- Op welke moment heeft de leaver besloten om de master elders te gaan volgen?
- Wat vonden leavers van de informatievoorziening met betrekking tot het masteraanbod van de hogeschool of universiteit?
- Wat had de hogeschool of universiteit kunnen doen om de leaver te behouden?
Onderzoek naar bachelor leavers
Voor het bevragen van deze doelgroep wordt vrijwel altijd gekozen voor telefonisch onderzoek, eventueel aangevuld met online onderzoek. Om bruikbare resultaten te verkrijgen is het belangrijk dat er doorgevraagd kan worden naar daadwerkelijke motieven, drempels, meningen en verbeterpunten. Hiervoor leent telefonisch onderzoek zich het beste om diepgaande inzichten te verkrijgen.
Markteffect zet voor het benaderen en afnemen van de vragenlijst onder afmelders, getrainde field-force gecertificeerde (MOA) veldwerkmedewerkers in. Deze veldwerkmedewerkers hebben veel ervaring met het bevragen van scholieren en studenten ten behoeve van onderwijsgerelateerde onderzoeken.
Het ideale moment voor het uitvoeren van een bachelor leavers onderzoek zijn de maanden september, oktober en november.
*Leavers zijn bachelorstudenten die na het behalen van de bachelor de hogeschool of universiteit verlaten zonder een mastertraject aan te gaan.