Sponsor Effectmeting

Sponsoring is tegenwoordig een strategisch en serieus onderdeel van veel marketingplannen. Of het nu gaat om een evenement, goed doel, mediaplatform, cultuurinstelling of sportorganisatie: als sponsor investeer je bewust in zichtbaarheid, imago en merkbinding.

Bij het aangaan van een sponsorship maken beide partijen vaak duidelijke afspraken over de KPI’s waaraan de samenwerking moet bijdragen. Denk aan doelen zoals het vergroten van naamsbekendheid, het versterken van het merkimago of het verhogen van de merkoverweging. Om te beoordelen of het sponsorship daadwerkelijk aan deze doelen bijdraagt, is een Sponsor Effectmeting de oplossing.

Wij werken met

De Markteffect sponsor effectmeting

Markteffect heeft een eigen onderzoeksmethodiek en specifieke onderzoeksvragen ontwikkeld waarmee de effecten van een sponsorship nauwkeurig in kaart worden gebracht. De resultaten van dit onderzoek helpen u om het gesprek met elkaar aan te gaan (sponsor en sponsorobject). Enerzijds bieden de resultaten handvatten om het sponsorship te evalueren op de bijdrage aan de belangrijkste KPI’s, anderzijds biedt het onderzoek concreet inzicht in waar het momenteel goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is.

Bij het aangaan van een sponsorship worden er tussen beide partijen meestal concrete afspraken gemaakt aan welke KPI’s het sponsorship een bijdrage moet leveren. Denk bijvoorbeeld aan impact op naamsbekendheid, het imago en de overweging van uw merk. Om inzichtelijk te maken of het sponsorship aan deze afspraken voldoet, is een sponsor effectmeting de oplossing. Enerzijds biedt het essentiële inzichten voor de sponsor zelf, om te kijken of de investering rendabel is. Anderzijds ook essentiële inzichten voor het sponsorobject, omdat met behulp van deze inzichten beter kan worden ingespeeld op wensen en behoeften van sponsoren en sponsorships succesvoller kunnen worden ingezet.

In het onderzoek wordt bovendien rekening gehouden met de verschillende doelgroepen en stakeholders die van belang zijn. In het geval van een Betaald Voetbal Organisatie (BVO) kan het relevant zijn om zowel seizoenkaarthouders, stadionbezoekers als overige Nederlandse voetbalsupporters mee te nemen in het onderzoek. Wij denken graag met u mee over uw onderzoeksvraag.

laptop-innovatie

Inzicht in de effecten van sportsponsoring op uw belangrijkste KPI's 

vragenlijst-4

De verbeterpunten van uw sponsorship worden blootgelegd

laptop-analytics-2

Benchmark gecreëerd waardoor jouw resultaten waarde krijgen

Potentie bepalen van mogelijke sponsorships

Naast het meten van de effecten van sponsorships, kan met behulp van onze methodiek ook inzicht gegeven worden in de mogelijke potentie, haalbaarheid en de fit van een mogelijk sponsorship. Voordat u uw marketingstrategie uitbreidt met een sponsorship is het van belang om te weten welke sporten, clubs en sporters het juiste bereik hebben, namelijk úw doelgroep. Immers kan de keuze op basis van onderbuikgevoel voor een verkeerde sport in de praktijk betekenen dat niet de juiste doelgroepen bereikt worden, en (een deel van) de investering niet juist besteed wordt.

Vervolgens is het belangrijk dat er inzicht wordt gegeven in het gebruik en de houding (Usage & Attitude) van uw categorie of merk onder de geselecteerde doelgroep. Op deze manier kunnen wij u op weg helpen om een juiste keuze te maken in uw sponsorstrategie.

Andersom wordt dit onderzoek dikwijls uitgevoerd voor de sponsorobjecten in hun zoektocht naar een nieuwe sponsor. Cijfers over bekendheid, populariteit en gebruik kunnen in een onderhandeling het laatste zetje geven naar een nieuwe sponsorovereenkomst.

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Sponsor effectmeting voor Aeromexico & PSV

Sponsor effectmeting: NAC Breda

Sponsor effectmeting: N.E.C.

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Client Consultant