De Markteffect sponsor effectmeting
Markteffect heeft een eigen onderzoeksmethodiek en specifieke onderzoeksvragen ontwikkeld waarmee de effecten van een sponsorship nauwkeurig in kaart worden gebracht. De resultaten van dit onderzoek helpen u om het gesprek met elkaar aan te gaan (sponsor en sponsorobject). Enerzijds bieden de resultaten handvatten om het sponsorship te evalueren op de bijdrage aan de belangrijkste KPI’s, anderzijds biedt het onderzoek concreet inzicht in waar het momenteel goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is.
Bij het aangaan van een sponsorship worden er tussen beide partijen meestal concrete afspraken gemaakt aan welke KPI’s het sponsorship een bijdrage moet leveren. Denk bijvoorbeeld aan impact op naamsbekendheid, het imago en de overweging van uw merk. Om inzichtelijk te maken of het sponsorship aan deze afspraken voldoet, is een sponsor effectmeting de oplossing. Enerzijds biedt het essentiële inzichten voor de sponsor zelf, om te kijken of de investering rendabel is. Anderzijds ook essentiële inzichten voor het sponsorobject, omdat met behulp van deze inzichten beter kan worden ingespeeld op wensen en behoeften van sponsoren en sponsorships succesvoller kunnen worden ingezet.
In het onderzoek wordt bovendien rekening gehouden met de verschillende doelgroepen en stakeholders die van belang zijn. In het geval van een Betaald Voetbal Organisatie (BVO) kan het relevant zijn om zowel seizoenkaarthouders, stadionbezoekers als overige Nederlandse voetbalsupporters mee te nemen in het onderzoek. Wij denken graag met u mee over uw onderzoeksvraag.