Merkoverweging van Birra Moretti verdubbeld door sponsoring in podcast

Birra Moretti heeft door middel van een crossmediale campagne een boost gegeven aan haar merk. Eén van de middelen in deze campagne was het adverteren in en rondom populaire podcasts, om een zo breed mogelijk publiek te kunnen bereiken. In de podcast ‘Tip van Jet & Co’ (geproduceerd door Dag en Nacht Media) bespreken Jet van Nieuwkerk en Elise Tijssen in elke aflevering de ultieme tips op het gebied van koken, eten, kleding en andere lifestyle-onderwerpen, zoals relaties en ochtendroutines. Momenteel bereiken zij ongeveer 50.000 luisteraars per aflevering. Birra Moretti is een van de sponsors en een samenwerkingspartner van de podcast.Om de effecten en resultaten van dit medium te meten, hebben Ad Alliance, Dentsu, Dag en Nacht en Markteffect de handen ineen geslagen voor het opzetten van een Podcast Brand Lift Study. Hiermee kan het partnerschap vanuit beide partijen worden geëvalueerd, om het zo effectief mogelijk in te zetten. Dat doet Markteffect door middel van haar eigen Podcast Advertising Impact Monitor.

Inzichten en resultaten

  • Luisteraars van ‘Tip van Jet & Co’ beoordelen de podcast met een 8,2!
  • Inzichten en inhoudelijke verbeterpunten verkregen van de luisteraars van de podcast;
  • De overweging van Birra Moretti verdubbelt onder luisteraars in vergelijking met niet-luisteraars;
  • Naamsbekendheid in kaart gebracht van Birra Moretti t.o.v. andere biermerken.

Onze aanpak

In het onderzoek heeft Markteffect zich verdiept in de meningen en associaties over Birra Moretti door een Podcast Brand Lift Study in te zetten.  Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen ‘de gemiddelde Nederlander (18 jaar en ouder) en de luisteraars van de podcast ‘Tip van Jet & Co’. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een online vragenlijst en bevatte respectievelijk n=200 Nederlanders (non-exposed doelgroep) en bijna n=1.000 luisteraars van de gesponsorde podcast afleveringen (exposed doelgroep). Hiermee zijn de resultaten voor Birra Moretti op de brand funnel (merkbekendheid, imago, merkoverweging en merkvoorkeur) inzichtelijk gemaakt, en is de herkenning en impact van het sponsorship blootgelegd.

Resultaten

De resultaten van de Podcast Advertising Impact Monitor worden opgeleverd in een dynamisch PowerBI-dashboard, waarmee zowel de podcastmakers als het Birra Moretti zelf aan de slag kunnen. Het dashboard bevat alle resultaten, maar maakt het ook mogelijk om zelf analyses, filters en deepdives te maken.

Uit de resultaten van het onderzoek komt onder andere duidelijk naar voren dat de top-of-mind bekendheid van Birra Moretti hoger is onder luisteraars van de podcast dan onder niet-luisteraars. Luisteraars hebben daarnaast een vier keer (!) hogere spontane naamsbekendheid dan niet-luisteraars, en zowel de merkoverweging als de merkvoorkeur liggen twee keer zo hoog als bij niet-luisteraars. Het onderzoek heeft daarnaast meer inzichten opgeleverd met betrekking tot de samenwerking, de campagne en de kwaliteit van de podcast. De podcastmakers kunnen met deze resultaten de podcast verder optimaliseren naar de wensen van de luisteraars.

Podcast Advertising Impact Monitor

De Podcast Advertising Impact Monitor geeft inzicht in de effecten van podcastadvertenties op de belangrijkste merk KPI’s, zoals merkbekendheid, imago, merkvoorkeur, van de adverteerder. Bovendien wordt aan de luisteraars gevraagd wat zij van de podcast vinden, zodat ook de makers te horen krijgen waar het goed gaat en wat er beter kan. Het online onderzoek wordt uitgezet onder luisteraars, uitgevoerd met behulp van het panel van Markteffect, en onder luisteraars van de podcast.

Over Markteffect

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om content met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzichten in de koffiemarkt via het Usage & Attitude Onderzoek voor Copar & Australian Koffie

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Concepttest voor Haribo F!ZZ

Ieder eetmoment bijzonder dankzij de sterke positionering van Oil & Vinegar

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant