Marketing mix modeling

Marketing mix modeling is een tool die bedrijven in kunnen zetten om alle marketing uitgaven en prestaties inzichtelijk te maken pér marketingmiddel en gebruiken om uiteindelijk de marketing te optimaliseren. Door de samenvoeging van alle data-bronnen en inzichten kunnen datagedreven strategische en tactische keuzes gemaakt worden vanuit het dashboard.

Wat is marketing mix modeling?

Bij marketing mix modeling wordt een model gecreëerd waarin alle beschikbare data over marketinginitiatieven wordt verzameld en gekoppeld om de prestaties van deze initiatieven inzichtelijk te maken. Dit stelt bedrijven in staat om hun marketinguitgaven te optimaliseren en een datagedreven marketingstrategie te ontwikkelen. Denk hierbij aan de prestaties van bijvoorbeeld Google & Bing Ads-campagnes, tv-commercials, folderverspreiding, social media-campagnes en andere marketingactiviteiten.

Wanneer er voldoende historische data is verzameld, kan het model verder worden uitgebreid om vooruit te kijken en zelfs prognoses en verwachtingen op te stellen voor toekomstige campagnes. Vanaf dat moment kunnen organisaties scenario’s simuleren om vragen te beantwoorden zoals: “Hoeveel extra omzet genereer ik als ik meer adverteer via Instagram?” of “Hoeveel extra verkeer levert een tv-commercial in een bepaalde periode op?”

Om het model verder te verfijnen, kiezen organisaties ervoor om aanvullende marktonderzoeken uit te voeren en extra data te verzamelen. Hierdoor kunnen ze niet alleen gebruikmaken van gegevens over websiteverkeer en omzet, maar ook inzichten verkrijgen in factoren als naamsbekendheid, merkimago en klanttevredenheid.

Marketing mix modeling in de praktijk

Momenteel wordt marketing mix modeling voornamelijk ingezet door organisaties die al langer actief zijn met het verzamelen van historische data rondom de prestaties van de verschillende campagnes. Door middel van de opgebouwde dashboards kunnen zij precies aan de juiste knoppen draaien zodat ze het marketing budget zo efficiënt mogelijk in kunnen zetten.

Vrijblijvend praten met een onderzoek specialist?

Veel bedrijven hebben de voordelen van marketing mix modeling al in de praktijk kunnen gebruiken. Ben je benieuwd wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op met Client Consultant Stefanie.

Mieke <span>van Bergen</span>

Mieke van Bergen

Research Expert