Wat is marketing mix modeling?
Bij marketing mix modeling wordt een model gecreëerd waarin alle beschikbare data over marketinginitiatieven wordt verzameld en gekoppeld om de prestaties van deze initiatieven inzichtelijk te maken. Dit stelt bedrijven in staat om hun marketinguitgaven te optimaliseren en een datagedreven marketingstrategie te ontwikkelen. Denk hierbij aan de prestaties van bijvoorbeeld Google & Bing Ads-campagnes, tv-commercials, folderverspreiding, social media-campagnes en andere marketingactiviteiten.
Wanneer er voldoende historische data is verzameld, kan het model verder worden uitgebreid om vooruit te kijken en zelfs prognoses en verwachtingen op te stellen voor toekomstige campagnes. Vanaf dat moment kunnen organisaties scenario’s simuleren om vragen te beantwoorden zoals: “Hoeveel extra omzet genereer ik als ik meer adverteer via Instagram?” of “Hoeveel extra verkeer levert een tv-commercial in een bepaalde periode op?”
Om het model verder te verfijnen, kiezen organisaties ervoor om aanvullende marktonderzoeken uit te voeren en extra data te verzamelen. Hierdoor kunnen ze niet alleen gebruikmaken van gegevens over websiteverkeer en omzet, maar ook inzichten verkrijgen in factoren als naamsbekendheid, merkimago en klanttevredenheid.
Marketing mix modeling in de praktijk
Momenteel wordt marketing mix modeling voornamelijk ingezet door organisaties die al langer actief zijn met het verzamelen van historische data rondom de prestaties van de verschillende campagnes. Door middel van de opgebouwde dashboards kunnen zij precies aan de juiste knoppen draaien zodat ze het marketing budget zo efficiënt mogelijk in kunnen zetten.