Honderden basisscholen in Utrecht maken zich klaar voor Nationale Pannenkoekdag

Op vrijdag 4 april is het weer zover: op 1.825 basisscholen in Nederland bakken kinderen maar liefst 180.000 pannenkoeken voor ouderen tijdens Nationale Pannenkoekdag. Om precies 12.00 uur volgt het hoogtepunt: het Nationale Flipmoment. Op dat tijdstip worden duizenden pannenkoeken tegelijkertijd de lucht in geflipt! Samen met onderzoeksbureau Markteffect publiceren de organisatoren de nieuwste cijfers van het Nationale Pannenkoekonderzoek over het bak- en eetgedrag van Nederlanders.

Tijdens Nationale Pannenkoekdag staat meer dan alleen het bakken centraal. Scholen nodigen ouderen uit in de klas of brengen een bezoek aan buurthuizen en verpleeghuizen om samen te genieten. Het is een dag waarop jong en oud met elkaar praten en waarbij basisschoolkinderen opa’s, oma’s en buurtbewoners trakteren op heerlijke zelfgebakken pannenkoeken.

Met 1.825 deelnemende scholen is de 18e editie de grootste ooit. ,,De populariteit van Nationale Pannenkoekdag blijft groeien,” zegt Dorreke Hachmer, namens de organiserende partijen. ,,Dit evenement brengt generaties samen op een warme en smakelijke manier, en dat enthousiasmeert ieder jaar weer meer scholen.”

In Utrecht worden er aanstaande vrijdag op 87 basisscholen ruim 10.000 pannenkoeken gebakken. In de provincie wordt er onder andere gebakken op de volgende locaties:

  • Basisschool Wereldkidz Kievit in Maartensdijk gaat pannenkoeken bakken in de hal van een ouderencomplex, en deze bezorgen aan de bewoners.   
  • De Johannes Bogermanschool in Houten gaat pannenkoeken bakken voor de bewoners van Het Vertrouwde Dorp, een woonvoorziening voor dementerende ouderen.   
  • Groep 8 van de Johan de Wittschool in Utrecht gaat bakken voor zorgcentrum De Wartburg in Utrecht.   
  • Taalschool Voila in Leusden doet voor het eerst mee, en gaat samen met jong en oud pannenkoeken bakken.

Stroop het favoriete beleg

In aanloop naar het evenement heeft onderzoeksbureau Markteffect het Nationale Pannenkoekonderzoek uitgevoerd onder een representatieve groep volwassen Nederlanders (n = 1008). Hierbij werd een uitvraag gedaan naar hun bak- en eetgedrag.

Stroop blijkt het favoriete beleg van Nederland te zijn (24 procent), gevolgd door spek (18 procent), poedersuiker (16 procent) en kaas (15 procent). Ook blijkt dat 95 procent van de Nederlanders een warme pannenkoek verkiest boven een koude.

Bijna de helft van Nederland (40 procent) eet maandelijks een pannenkoek. Nederlanders eten hun pannenkoek het liefst als avondeten (67 procent), gevolgd door lunch (27 procent) en ontbijt (7 procent). De leeftijd waarop een gemiddeld kind oud genoeg is om zelfstandig een pannenkoek te bakken, is volgens de respondenten 11,5 jaar. Maar, 67% van de respondenten vindt het juist gezellig om samen met hun (klein)kinderen in de keuken te staan.

Respondenten gaven verrassende uitkomsten bij het beantwoorden van verschillende pannenkoekdilemma’s. Zo blijkt dat tweederde van de (groot)ouders sociale media gevaarlijker vindt voor kinderen dan zelfstandig pannenkoeken bakken. En ongeveer driekwart van de Nederlanders (74%) eet hun pannenkoeken liever met bestek dan met hun handen (26%).

Nieuwe trends

Hoewel natuurlijk iedere Nederlander van pannenkoeken houdt, zijn er ook verschillen in de recepten waarneembaar. Opvallend is dat jongere generaties (35-minners) steeds vaker kiezen voor havermelk en proteïnepoeder in hun pannenkoeken, in tegenstelling tot 55-plussers, die meer vasthouden aan de traditionele recepten.
Uit de resultaten blijkt daarnaast dat driekwart van de Nederlanders een pannenkoek veilig in de pan omdraait, terwijl een avontuurlijke kwart hem de lucht in gooit. Opvallend genoeg blijken mannen vaker de ‘flip’-techniek te gebruiken dan vrouwen.

Het volledige artikel is te lezen op de site van Bunninks Nieuws.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Markteffect in de race voor data-award

Markteffect wederom opgenomen in Emerce100

SMART blikt terug op MIE’25

Sponsorverwachtingen 2025 onderzocht voor SponsorReport 

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant