Onderzoek naar het studiekeuzeproces
De onderwijswereld is altijd in ontwikkeling en de manier waarop potentiële studenten zich oriënteren op een vervolgopleiding verandert continu. Het is voor een onderwijsinstelling daarom van belang om goed na te denken over de manier waarop zij hun potentiële studenten aanspreken, maar bijvoorbeeld ook waar zij dit doen en wat die boodschap moet zijn.
In het Nationale Studiekeuze Onderzoek wordt inzicht gegeven in dit studiekeuzeproces. We doen onder andere onderzoek naar de oriëntatiefase waarin iemand zich bevindt, waarom ze voor een bepaalde opleiding kiezen, welke factoren daarin een rol spelen (keuzefactoren), welke informatie ze zoeken, welke bronnen ze daarvoor gebruiken (informatiebehoefte) en wie daarin een rol spelen (rol van de omgeving).
Wij willen als marktonderzoeksbureau graag samen met het onderwijs de handen ineenslaan om meer inzicht te krijgen in het studiekeuzeproces. We vinden het belangrijk om er zorg voor te dragen dat je voorzien bent van de beste en meest relevante inzichten. Op deze manier zijn de inzichten input voor onderwijsinstellingen om de strategie achter het werven van studenten te optimaliseren.
Inspelen op de actualiteiten
Het Nationaal Studiekeuze Onderzoek biedt inzicht in het oriëntatie- en keuzeproces van studiekiezers. Sinds de laatste editie zijn er grote maatschappelijke veranderingen geweest die mogelijk invloed hebben op de manier waarop jongeren zich oriënteren op hun vervolgopleiding. Denk aan toenemende prestatiedruk, zorgen over toekomstbestendigheid van bepaalde sectoren en de bredere discussie rondom mentale gezondheid onder jongeren.
De druk om direct de ‘juiste’ keuze te maken is groot, wat ook invloed heeft op hoe jongeren zich oriënteren, wie zij betrekken in het proces en welke bronnen zij gebruiken. In de laatste editie voeren we onderzoek uit naar het actuele studiekeuzegedrag van scholieren en studenten. Hiermee monitoren we trends en krijgen onderwijsinstellingen inzichten waarmee zij hun voorlichting, aanbod en begeleiding optimaal kunnen afstemmen op de wensen en behoeften van toekomstige studenten.
In september starten de kick-offs van het nieuwe onderzoek en in november/december vindt het veldwerk plaats. Wil je weten hoe deelname aan het Nationaal Studiekeuze Onderzoek jouw organisatie verder kan helpen? Neem dan gerust contact op voor meer informatie en doe nog mee met deze editie!