Kennisbank

Marktonderzoek wordt gebruikt in vrijwel alle typen bedrijven en vakgebieden, en ontwikkelt zich razendsnel. Hierdoor is het is makkelijk om verdwaald te raken in de termen en jargon. Op deze pagina bieden we een gedetailleerde uitleg van de belangrijkste termen. Bekijk wat de verschillende termen inhouden en hoe het zich verhoudt tot jouw onderzoeksvraagstuk. Mis je een bepaalde theorie of methode, of wil je graag verdieping op een bepaald onderwerp? Neem gerust contact op en laat het ons weten. 

Theorie, artikelen en onderzoekstermen

Gebruik de zoekbalk om te zoeken naar het onderwerp van jouw onderzoek, of naar artikelen en de theorie die daarbij aansluit. Kun je hier nog geen antwoord vinden op jouw vraag? Neem dan contact met ons op via de chatfunctie rechtsonder op de pagina.

Bekijk hier wat Markteffect nog meer voor je kan betekenen:

Bachelor loyalty

Inzicht in de motieven en beweegredenen van mbo-, hbo- en wo-studenten die na het behalen van het diploma een vervolgopleiding zoals een master of een andere opleiding

Meer info

Byron Sharp methode

Er wordt veel geschreven en gediscussieerd over de Australische hoogleraar marketingwetenschappen Byron Sharp en het belang van het werven van nieuwe klanten. Loyaliteit …

Meer info

Conversieratio

De conversieratio is een percentage dat berekend kan worden wanneer het resultaat de score van de gehele doelgroep weergeeft, maar het ook wenselijk is dit resultaat te v…

Meer info

Customer Effort Score

De Customer Effort Score (CES) is een onderzoeksmethode waarmee je meet hoeveel moeite klanten ervaren bij specifieke interacties met jouw organisatie. In tegenstelling t…

Meer info

Customer experience

Customer experience (CX) is de ervaring en de beleving van afnemers rondom de interactie met een bedrijf of merk. Met een customer experience-onderzoek krijg je inzicht i…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Customer satisfaction

De customer satisfaction (CSAT) is een veelgebruikte KPI waarmee organisaties de klantervaring en tevredenheid over hun product of dienst in kaart brengen. Dit gebeurt do…

Meer info

Customer Value Proposition

Een Customer Value Proposition (CVP) is de unieke waardepropositie die een organisatie aan klanten belooft. Het laat zien hoe een product of dienst inspeelt op specifieke…

Meer info

Dynamisch dashboard

Een dynamisch dashboard is een interactieve tool die verschillende databronnen samenbrengt in één helder overzicht van jouw belangrijkste KPI’s. Door …

Meer info

Employer Branding

Benieuwd naar hoe jouw merk er als werkgever voor staat? Is het merk en naam bekend binnen jouw doelgroep en is dit positieve of misschien een negatieve bekendheid?

Meer info

Employee Value Proposition

De Employee Value Proposition (EVP) is de belofte die een organisatie doet aan (toekomstige) medewerkers. Het is de belofte die een organisatie doet aan (potentiële)…

Meer info

Evoked set

De evoked set is een term uit het marktonderzoek en vanuit de consumentenpsychologie waarbij een set van merken bedacht worden die meegenomen worden in de overweging in e…

Meer info

Folio-analyse

Kwalitatief onderzoek levert heel veel informatie op vanuit verschillende respondenten, achtergronden, invalshoeken en ervaringen. Om al deze waargenomen en geobserveerde…

Meer info

GAP-analyse

Wenst u inzicht in de huidige identiteit, de gewenste identiteit en het imago van uw organisatie en uw dienstverlening? Een GAP-analyse is een methode om een vergelijking…

Meer info

Imago-matrix

Als organisatie heb je een aantal kernwaarden opgesteld, of wens je een bepaald imago uit te stralen. In hoeverre je dit over weet te brengen op de doelgroep kan inzichte…

Meer info

Loyaliteitsmodel

Op basis van de algemene tevredenheid en de aanbevelingsintentie (Net Promoter Score) wordt in een loyaliteitsmodel onderscheid gemaakt in groepen als absolute fans en we…

Meer info

Marketing mix modeling

Marketing mix modeling is een geavanceerde onderzoeksmethode waarmee je kunt analyseren hoe effectief jouw marketinguitgaven zijn. Deze methode wordt vaak gebruikt door g…

Meer info

MTO

MTO onderzoek staat voor Medewerkerstevredenheidsonderzoek en betreft een onderzoek waarbij u intern onderzoek doet naar de verbeterpunten en inzichten die helpen bij de …

Meer info

Naamsbekendheid

Een veelgebruikt startpunt in onderzoek is de naamsbekendheid. Oftewel welke aanbieders binnen uw branche kent uw doelgroep, al is het alleen maar van naam. Uit de result…

Meer info

Net Promoter Score (NPS)

De Net Promoter Score (NPS) is een simpele maar krachtige methode om met één enkele vraag de klantloyaliteit te meten. Welke klanten bevelen uw organisatie …

Meer info

Overwegingsintentie

Na het realiseren van een goede naamsbekendheid is de volgende stap deze naamsbekendheid om te zetten in overwegingsintentie. De overwegingsintentie geeft aan in hoeverre…

Meer info

Prioriteitenmatrix

Wanneer de algemene tevredenheid en de tevredenheid met verschillende belanrijke aspecten binnen uw organisatie gemeten zijn, kan door middel van een regressie analyse in…

Meer info

Regressieanalyse

Een positieve verandering realiseren in de klanttevredenheid is een hele opgave. Daarom is het essentieel om te weten welke prioriteiten u moet stellen, met andere woorde…

Meer info

Spiegelonderzoek

Om klantgerichtheid  te optimaliseren en om de resultaten van een onderzoek intern meer kracht bij te kunnen zetten, kunt u een spiegelonderzoek laten uitvoeren naas…

Meer info

Werknemerstevredenheidsonderzoeken

Een werknemerstevredenheidsonderzoek is een methode om te meten hoe tevreden uw medewerkers zijn met hun werk, hun collega's, het management en de organisatie als geheel.…

Meer info

Bekijk hier onze klantcases

Op zoek naar voorbeelden van marktonderzoek? Wij hebben meerdere klantcases verzameld om een idee te geven wat behaald kan worden door middel van onderzoek. Bekijk hier rechts een greep uit de cases.

Customer journey onderzoek voor Timing Uitzendbureau

Positioneringsonderzoek voor MyJewellery

Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Doelgroeponderzoek voor Proefdiervrij

Sander <span>Bosman</span>

Sander Bosman

Client Consultant

Benieuwd hoe wij je vooruit kunnen helpen?