Het belang van marktonderzoek in de sport
De combinatie tussen sportmarketing en marktonderzoek wordt almaar belangrijker. Sportmarketing is in veel gevallen al lang niet meer een op zichzelf staand massamedia kanaal, maar inmiddels steeds vaker een strategisch onderdeel van de moderne marketingmix. Een van de belangrijkste, terugkerende vragen is: Hoe komt een succesvol sponsorship tot stand?
Albert-Jan Smid en Edgar de Beule werden gevraagd om de recente sponsorcase tussen KNLTB en KIA toe te lichten. Marktonderzoek speelde namelijk een belangrijke rol in de totstandkoming van deze sponsordeal. Markteffect heeft op voorhand fact-based aangetoond welk merk een goede sponsorfit zou hebben met de KNLTB. Dit onderzoek toonde aan welke merken het best passen bij de eigen achterban en hoe groot de potentie van het sponsorship is. Met behulp van deze informatie kon KNLTB een alternatief mediaplan bieden om haar sponsor echt vooruit te helpen.
In plaats van achteraf de effecten van het sponsorship te meten, besloten KNLTB en Markteffect dus op voorhand al de handen ineen te slaan. Dankzij het onderzoek had KNLTB een gefundeerd verhaal waarmee gericht een plan is opgeteld en is tegelijkertijd een gefundeerde 0-meting, welke weer veel waarde toevoegt wanneer de daadwerkelijke sponsoreffecten in kaart worden gebracht.
Het resultaat?
Dit onderzoek resulteerde in een prachtig partnership tussen KNLTB & KIA! Benieuwd hoe dit tot stand gekomen is? Bekijk hieronder de video waarin Albert-Jan en Edgar het inhoudelijk toelichten.
Sportsponsoring en marktonderzoek
Naar het overzicht