Vormen van marktonderzoek en wat levert het op?
De onderzoeksresultaten van marktonderzoek leiden tot onderbouwing van uw business case via een concreet advies over de haalbaarheid van uw idee of project. Een concept of idee kan in een heleboel fases voor komen. Bij Markteffect onderscheiden we vijf fases:
1. Pre-concept fase
U vermoedt dat er kansen liggen in de markt en wilt hier graag op inspelen, maar u bent nog onzeker over de exacte wensen, behoeften en verwachtingen van de markt. Een behoeftenonderzoek zou hier dan goed op zijn plaats zijn.
2. Concept fase
U heeft een idee, maar weet niet hoe deze verder uitgewerkt moet worden of welke kant het op moet gaan. Hier zou u bijvoorbeeld kunnen denken aan het toetsen van een concept of een stakeholder analyse.
3. Marktpotentieel fase
U heeft een concept en twijfelt op welke markt u zich moet focussen en wat het potentiële bereik dan is. Binnen deze fase komen vaak marktverkenning, segmentatie onderzoek en positioneringsonderzoek aan bod.
4. Product test
U heeft al een concept opgezet, uw doelgroep is gedefinieerd, maar u heeft nog geen idee hoeveel mensen uw product zullen afnemen of uw attractie(park) zullen bezoeken. Een product test zou in deze fase bruikbare inzichten kunnen opleveren.
5. Financiële haalbaarheidsfase
U heeft duidelijk voor ogen wat uw concept in moet houden, maar twijfelt nog over de economische haalbaarheid. Hier zou een spin off- en effectmeting een mooi onderzoek kunnen vormen.