Wat is customer experience?
Wanneer je aan de slag wilt met de merkervaring en de tevredenheid van je afnemers, is het essentieel om in kaart te brengen hoe jouw producten, bedrijf of merk worden ervaren. Over het algemeen draagt een betere merkervaring direct bij aan een verbeterde klanttevredenheid en loyaliteit. Bij het customer experience onderzoek wordt gezocht naar KPI’s die de tevredenheid beschrijven. Denk daarbij aan:
- Net Promoter Score (NPS) waarbij in kaart gebracht wordt hoe aannemelijk het is dat jouw merk aanbevolen wordt aan anderen.
- Customer Satisfaction (CSAT) waarbij in kaart gebracht wordt hoe tevreden de klant is met betrekking op een specifieke interactie of transactie.
- Customer Effort Score (CES) waarbij gezocht wordt naar het gemak voor de afnemer voordat zij een product of dienst hebben afgenomen.
Customer experience in de praktijk
Als onderzoeksbureau merken wij een groeiend belang van customer experience. In een markt waar de tijd en aandacht van de consument steeds waardevoller worden en waar klanten sneller afhaken of hun interesse verliezen, moeten bedrijven zich meer richten op het gemak van de aankoop en de tevredenheid rondom hun merk of product.
Wanneer je aan de slag gaat om de customer experience in kaart te brengen, kun je verschillende onderzoeksmethoden inzetten, zoals online enquêtes onder je klanten, klantinterviews, focusgroepen, mystery shopping of het analyseren van online reviews.