SAAM Thuisbegeleiding is benieuwd hoe de Nederlandse consumenten op deze app reageren en in hoeverre hier behoefte naar is. Middels een animatievideo worden de gebruikersfuncties van de app in kaart gebracht om vervolgens de gebruikersintentie te toetsen. Ook worden een aantal randvoorwaarden en extra toe te voegen functionaliteiten voorgelegd en getoetst op aantrekkelijkheid en overwegingsintentie.
Doel
Het meten van de behoefte voor een nog te ontwikkelen app
|
Methoden
Kwantitatieve online vragenlijst
|
Effect
Behoefte meten voor de nieuwe app & de doelgroep in kaart brengen
|
Automatisch verzonden uitnodigingen
De onderzoeksdata zijn verzameld door middel van online onderzoek. Markteffect heeft respondenten uit haar eigen B2C panel uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. De bevraagde doelgroep bestaat uit Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder, verdeeld over het hele land.
Vooraf was er het plan om gericht respondenten met financiële problemen te benaderen. Echter is ons advies hierin geweest om het onderzoek breed in te steken om te voorkomen dat er interessante doelgroepen over het hoofd worden gezien. Deze aanpak heeft haar vruchten afgeworpen. Naast de vooraf verwachtte doelgroep, komt er uit onverwachte hoek een geheel nieuwe mogelijke doelgroep naar voren, waardoor de app mogelijkheden biedt voor wel 7% van de Nederlandse bevolking.
“We wilden graag een gedegen marktonderzoek laten uitvoeren om te toetsen of er behoefte is aan ons idee om mensen met problemen met hun financiën en administratie laagdrempeliger te helpen. Markteffect heeft deze opdracht voor ons uitgevoerd en niet alleen behoefteonderzoek gedaan maar ook doelgroepenonderzoek. Het is maar goed dat we het gedaan hebben want de resultaten zorgden ervoor dat onze focus toch wat anders is komen te liggen.”
Eric Bladder, directeur-eigenaar van SAAM Thuisbegeleiding
966
Nederlandse consumenten ondervraagd
|
13
Veldwerkdagen
|
Wat heeft het onderzoek opgeleverd?
De resultaten worden door SAAM Thuisbegeleiding gebruikt om het product aan te scherpen. Op basis van aantrekkelijkheid kunnen functionaliteiten worden toegevoegd, uitgesteld of verworpen. Bovendien kunnen productaspecten die belangrijk worden gevonden door respondenten, van extra toelichting worden voorzien of worden verbeterd alvorens het product op de markt te brengen.