Wij kunnen als marktonderzoeksbureau uit ervaring spreken dat onderzoek niet zomaar een extraatje is, het vormt de basis van een krachtig marketingplan. Waarom? Omdat het je helpt om op feiten te bouwen in plaats van op aannames.
De kracht van feiten
Neem bijvoorbeeld wat Jan Zwang, Senior Manager Market & Customer Insights bij VodafoneZiggo, hierover zegt: “Er wordt vaak geroepen dat niemand meer ‘gewoon’ televisie kijkt, maar als je naar de cijfers kijkt, klopt dat niet. Meer dan 90 procent van de mensen kijkt nog steeds tv, alleen op een andere manier dan twintig jaar geleden.” Wat hij hiermee duidelijk maakt, is dat marktonderzoek je de echte feiten levert, ook als dat iets is wat je niet zou verwachten. Maar dat is precies wat je nodig hebt om je strategie aan te scherpen en betere resultaten te behalen.
Marktonderzoek geeft je meer dan alleen wat losse cijfers. Het helpt je bijvoorbeeld om je ideale klanten te vinden, hun gedrag te doorgronden en content te maken die echt aansluit bij wat ze willen. Zonder die kennis kan het voelen alsof je met een blinddoek op loopt.
Data is koning
De meeste bedrijven die de top bereiken, zijn degenen die hun beslissingen baseren op feiten en data, niet op onderbuikgevoel. En wanneer we echt naar de toekomst kijken, zien we de belangrijkste ontwikkelingen in het aan elkaar knopen van verschillende soorten data. Natuurlijk data die afkomstig is uit marktonderzoek (actieve data), maar ook passieve data zoals klantdata die je in je CRM hebt en data die je extern kunt verzamelen, zoals third party data.
Zo hebben we voor een reisbureau op basis van online doelgroeponderzoek gedefinieerd welke segmenten relevant zijn in een nieuw te benaderen markt. Zij wilden namelijk zeker weten dat ze een sterke entry strategy konden formuleren. Door samen te werken met Datalogue, een van onze partners binnen The Relevance Group, hebben we de belangrijkste segmenten kunnen verrijken met extra interne en externe data. Dit zorgt ervoor dat het reisbureau haar campagnes nu veel effectiever kan richten op de juiste segmenten, omdat zij precies weten waar zij zich bevinden, wat hun interesses zijn en hoe zij te bereiken zijn.
Dat hebben we onder andere gedaan op basis van relevantietriggers voor de doelgroep (de juiste boodschap op het juiste moment) en door ons te richten op statistical twins (consumenten die op basis van statistiek en big data veel lijken op je bestaande klanten), wat de Return on Investment van een campagne zal verhogen.
Hoe marktonderzoek je marketingplan versterkt
Sta je op het punt om je marketingstrategie voor het komende jaar vorm te geven? Of je nu je naamsbekendheid wilt vergroten, je doelgroep beter wilt begrijpen, of je merkprestaties nauwkeuriger wilt meten, dan is marktonderzoek een goed vertrekpunt. Het biedt je niet alleen de inzichten die je nodig hebt om voorop te blijven lopen in de markt, maar stelt je ook in staat om je strategieën proactief te sturen en je concurrenten een stap voor te blijven. Zorg ervoor dat je niet reageert op veranderingen, maar deze juist voor bent met een solide marketingplan dat is gebaseerd op diepgaand marktonderzoek.
Het gaat namelijk niet alleen om het verzamelen van wat cijfers, maar om écht te begrijpen wat er speelt in je markt en bij je (potentiële) klanten. In een tijd waarin elke euro telt, is er simpelweg geen ruimte om op goed geluk te varen. Marktonderzoek is niet zomaar een extraatje – het is wat mij betreft onmisbaar.
Naar het overzicht