Uw organisatie heeft SMART-doelen gesteld. U geeft aan wat u wilt bereiken en stuurt het gedrag van uw medewerkers of managers. Door een tevredenheidsonderzoek onder uw klanten of medewerkers uit te voeren, kunt u de tevredenheid van alle aspecten van uw dienstverlening of het werkproces in kaart brengen. Een logische vervolgvraag is: “En wat moet ik nu als eerste verbeteren?” Door middel van een regressieanalyse brengt Markteffect de samenhang van de verschillende aspecten met de algemene tevredenheid in kaart. Hieruit ontstaat niet alleen een beeld over de tevredenheid van het aspect, maar ook van de belangrijkheid. Dit kan gevisualiseerd worden in een prioriteitenmatrix.
In een prioriteitenmatrix is weergegeven in hoeverre de beoordelingen van de verschillende aspecten samenhangen met de algemene tevredenheid. Door dit te combineren met de score voor tevredenheid van de betreffende aspecten kunnen we de verschillende aspecten opdelen in vier kwadranten. Hieruit maken we op wat de meeste prioriteit heeft voor verbetering.
De vier kwadranten van de prioriteitenmatrix: