Je organisatie heeft SMART-doelen gesteld. Je geeft aan wat je wilt bereiken en stuurt het gedrag van jouw medewerkers of managers.
Door een tevredenheidsonderzoek onder jouw klanten of medewerkers uit te voeren, kun je de tevredenheid van alle aspecten van jouw dienstverlening of het werkproces in kaart brengen. Een logische vervolgvraag is: “En wat moet ik nu als eerste verbeteren?” Door middel van een regressieanalyse brengen we de samenhang van de verschillende aspecten met de algemene tevredenheid in kaart. Hieruit ontstaat niet alleen een beeld over de tevredenheid van het aspect, maar ook van de belangrijkheid. Dit kan gevisualiseerd worden in een prioriteitenmatrix.
In een prioriteitenmatrix is weergegeven in hoeverre de beoordelingen van de verschillende aspecten samenhangen met de algemene tevredenheid. Door dit te combineren met de score voor tevredenheid van de betreffende aspecten kunnen we de verschillende aspecten opdelen in vier kwadranten. Hieruit maken we op wat de meeste prioriteit heeft voor verbetering.
De vier kwadranten van de prioriteitenmatrix: