Customer satisfaction (CSAT)

De customer satisfaction (CSAT) is een veelgebruikte KPI waarmee organisaties de klantervaring en tevredenheid over hun product of dienst in kaart brengen. Dit gebeurt door klanten een score te laten geven op basis van hun tevredenheid over een specifiek contactmoment, oftewel een ‘touchpoint’, zoals een aankoop, een interactie met de klantenservice of het gebruik van een product.

Wat is customer satisfaction in marktonderzoek?

CSAT is een essentieel onderdeel van marktonderzoek om de klanttevredenheid te monitoren en inzicht te krijgen in de algehele klantbeleving. Het helpt organisaties te begrijpen wat goed werkt en waar verbeteringen nodig zijn binnen de verschillende contactmomenten met de klant.

Door CSAT regelmatig te meten, kunnen organisaties trends signaleren en gericht bijsturen op specifieke aspecten van de bedrijfsvoering om de algehele klantervaring te optimaliseren.

Customer satisfaction in de praktijk

De CSAT wordt binnen een tevredenheidsonderzoek uitgevraagd in de vorm van kwantitatief onderzoek, meestal in de vorm van enquêtes. Hierbij worden de specifieke contactmomenten in de buyer journey beoordeeld op basis van een 5-puntschaal.

Door CSAT periodiek uit te vragen, krijgen organisaties vergelijkend inzicht in de prestaties van verschillende afdelingen. Dit stelt hen in staat om intern gerichter bij te sturen per contactmoment en zo de algehele klantervaring te verbeteren.

Vrijblijvend praten met een onderzoek specialist?

In de afgelopen periode hebben we veel tevredenheidsonderzoeken uit mogen voeren voor een diverse groep opdrachtgevers.

Benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Neem gerust eens contact op met onze Client Consultant Joris, hij denkt graag met je mee!

Joris <span>van Leenders</span>

Joris van Leenders

Client Consultant