Medewerkerstevredenheids-onderzoek (MTO)

MTO staat voor medewerkerstevredenheidsonderzoek. Het is een intern onderzoek dat inzicht geeft in verbeterpunten en factoren die bijdragen aan de tevredenheid van jouw medewerkers.

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een intern onderzoek dat inzicht geeft in hoe medewerkers de organisatie ervaren en welke verbeterpunten er zijn om hun tevredenheid te verhogen. Meestal richt een medewerkerstevredenheidsonderzoek zich op vier belangrijke pijlers:

  • De algemene tevredenheid van medewerkers: Hoe tevreden zijn medewerkers over werkplezier, werkinhoud, salaris, doorgroeimogelijkheden, enzovoort?
  • De betrokkenheid van medewerkers: Hoe betrokken voelen medewerkers zich bij hun werk en de organisatie?
  • De loyaliteit van medewerkers: Hoe trouw zijn medewerkers aan de organisatie?
  • Verbetermogelijkheden in de organisatie: Welke knelpunten of sterke punten zijn er en waar kan de organisatie verbeteren?

De inzichten uit een medewerkerstevredenheidsonderzoek helpen organisaties om gerichte verbeteringen door te voeren. Op basis van de uitkomsten kan een plan van aanpak worden opgesteld om de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers te verhogen.

Hoe wordt een MTO uitgevoerd?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door middel van:

  • Enquêtes en vragenlijsten: De enquête kan online of op papier worden afgenomen. Dit is de meest gebruikte methode.
  • Interviews: In een interview kunnen medewerkers uitgebreid een mening geven over het werk en de organisatie.
  • Focusgroepen: In een focusgroep kunnen medewerkers met elkaar discussiëren over bepaalde thema's die relevant zijn voor het medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Waarom een MTO uitbesteden?

Om representatieve en betrouwbare resultaten te ontvangen is het van belang dat de medewerkers het gevoel hebben dat ze eerlijk kunnen antwoorden. Dit kan bijvoorbeeld door een onafhankelijke partij in te schakelen of door de garantie te geven dat de antwoorden anoniem worden verwekt.

De resultaten van een MTO kunnen worden gebruikt om de organisatie te verbeteren. Zo kan er op basis van de uitkomsten van het onderzoek een plan van aanpak worden opgesteld om de tevredenheid van de medewerkers te verhogen.

Waarom een MTO uitvoeren?

  • Inzicht in de tevredenheid van medewerkers: Door een medewerkerstevredenheidsonderzoek te uitvoeren, weet je wat er leeft onder jouw medewerkers;
  • Verbeteren van de werksfeer: Door knelpunten aan te pakken, kan de werksfeer worden verbeterd;
  • Verhogen van de betrokkenheid van medewerkers: Betrokken medewerkers zijn productiever, loyaler en helpen bij het aantrekken van nieuw talent;
  • Verminderen van verloop: Tevreden medewerkers blijven langer werken voor dezelfde werkgever;
  • Verbeteren van de prestaties van de organisatie: Tevreden medewerkers leveren betere prestaties.

Waarop te letten bij het uitvoeren van een MTO?

Elke organisatie is uniek en vraagt om een eigen aanpak. Denk daarom vooraf goed na over de onderzoeksmethode en de manier van uitvragen, zodat je voldoende respons krijgt en betrouwbare resultaten behaalt. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een waardevol instrument voor organisaties die zowel de tevredenheid van hun medewerkers willen vergroten als de prestaties van de organisatie willen verbeteren.

Hoe voer je het MTO uit?

Het is mogelijk om zelf aan de slag te gaan met het uitvoeren van een MTO, er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij het uitvoeren van een MTO. Er zijn hier drie fases waar je rekening mee moet houden.

Fase 1 - Voorbereiding:
Denk bijvoorbeeld goed na over de vragen die je wilt stellen, de intonatie die je wenst te gebruiken, de methode van uitvragen, hoe je de anonimiteit garandeert van de medewerkers en hoe je ervoor zorgt dat iedereen uiteindelijk de vragenlijst invult. Reken voor de responsetijd bijvoorbeeld uiterlijk vier weken met nog reminders naar de respondenten die de vragenlijst nog niet hebben ingevuld etc.

Fase 2 - Verwerken van de data:
Wanneer er voldoende vragenlijsten ingevuld zijn is het tijd om de data te exporteren, in de juiste bestandsformaten te zetten en uit te draaien in de juiste grafieken en tabellen. 

Fase 3 - Rapportage en interpretatie:
Wanneer de data, de grafieken en de tabelen klaarstaan is het tijd om met een onafhankelijke bril naar de data en inzichten te kijken. Wat zegt de data, wat zijn de belangrijkste inzichten en welke betrouwbare kruisverbanden zijn er nu te maken? Vervolgens worden deze inzichten verwerkt naar mogelijke actiepunten en projecten.

Bij Markteffect kun je het MTO ook uitbesteden, we hebben verschillende vormen van aanbod van een kosten efficiënte en snelle manier van het MTO tot en met een maatwerk Medewerkerstevredenheidsonderzoek. We hebben een snelle doorlooptijd, waarborgen de anonimiteit van respondenten en geven altijd onafhankelijk advies op basis van de resultaten.

Joris <span>van Leenders</span>

Joris van Leenders

Client Consultant

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?