Hoe staan deze doelgroepen tegenover een nieuwe FANstore? Zien zij dit als een meerwaarde? Overwegen zij deze nieuwe FANstore te bezoeken? En zal een nieuwe FANstore zorgen voor minder bezoek van de huidige FANstore of zal het een aanvulling zijn waardoor het servicelevel van PSV voor haar klanten en fans nog verder verhoogt?
Doel
inzicht krijgen in het draagvlak en de haalbaarheid van een nieuwe PSV FANstore in de binnenstad van Eindhoven
|
Methode
kwalitatief onderzoek (face-to-face interviews) en kwantitatief onderzoek (online veldwerk)
|
Effect
een keuze kunnen maken of de nieuwe PSV FANstore zorgt voor een verbetering van het servicelevel of juist voor kannibalisatie
|
Face-to-face onderzoek en online veldwerk
Markteffect heeft in het onderzoek meerdere doelgroepen van PSV meegenomen. Op deze manier kan een zo compleet mogelijk beeld worden gevormd van de mening van de verschillende type potentiële bezoekers van de nieuwe Fanstore. Immers is het van essentieel belang om alle belangrijke groepen mee te nemen en te achterhalen of er verschillen zijn tussen deze doelgroepen.
Middels online veldwerk en (Engelstalige) face-to-face enquêtering in de binnenstad van Eindhoven en de huidige FANstore van PSV, zijn ruim 1.050 vragenlijsten afgenomen onder de doelgroep. Voor dit onderzoek zijn de volgende doelgroepen uitgebreid ondervraagd:
- Fanatieke PSV bezoekers
- Inwoners van Eindhoven
- Bezoekers van Eindhoven
- Buitenlandse toeristen
- Bezoekers huidige PSV FANstore
“Het uitbreiden van het retail netwerk van PSV is iets wat al lang op het wensenlijstje staat maar moet natuurlijk wel rationeel onderbouwd worden. Het onderzoek van Markteffect onder verschillende doelgroepen met o.a. bijbehorende motieven en beweegredenen draagt hier nadrukkelijk aan bij.”
Arne van Breugel, Manager Merchandising & Licensing
5
verschillende doelgroepen
|
1.050
respondenten zijn ondervraagd
|
Inzichten uit het onderzoek
De onderzoeksresultaten hebben PSV handvatten geboden ten aanzien van de beslissing om al dan niet een nieuwe FANstore te openen. De interesse voor een nieuwe FANstore is in kaart gebracht, net als de mogelijke kannibalisatie-effecten van de nieuwe FANstore op de huidige FANStore. Daarnaast heeft PSV meer inzicht gekregen in de gewenste locatie, de voor- en nadelen die de opening van de extra shop zal hebben, het gewenste assortiment en het draagvlak per doelgroep.