Om een nieuwe opleiding bekostigd te krijgen dienen hogescholen een macrodoelmatigheidstoets uit te voeren en deze ter goedkeuring aan te bieden bij het CDHO. Markteffect is door Hogeschool Leiden gevraagd om te ondersteunen bij het vergaren van relevante inzichten uit de arbeidsmarkt en de instroomdoelgroep om inzicht te verkrijgen in de behoefte van deze doelgroepen.
Doel
Inzicht verkrijgen in de maatschappelijke & arbeidsmarkt behoefte vanuit werkgevers & potentiële studenten
|
Methode
Kwalitatief onderzoek (diepte-interviews met werkgevers, online community met studenten) & kwatitatief onderzoek (telefonische enquête onder fysiotherapeuten)
|
Effect
Input voor het aanvullen van de macrodoelmatigheidstoets, de behoeft is aangetoond en de opleiding is goedgekeurd door CDHO en per september 2019 worden aangeboden.
|
Kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek
Markteffect is dit onderzoek gestart door 8 diepte-interviews uit te voeren met werkgevers die fysiotherapeuten in dienst hebben door Markteffect’s senior moderator. Tijdens deze interviews zijn de opleidingsbehoeften, de ontwikkelen en uitdagingen in kaart gebracht en is de inhoud van de master beoordeeld door de respondenten. Tevens is er een driedaagse online community uitgevoerd met 22 huidige bachelor studenten van de opleiding Fysiotherapie van Hogeschool Leiden naar hun opleidingsbehoeften en de beoordeling van de master. De resultaten van deze community zijn gekwantificeerd middels een online enquête onder huidige bachelor studenten van de opleiding Fysiotherapie van Hogeschool Leiden, Saxion en de Hanzehogeschool waarbij in totaal 83 studenten de enquête hebben ingevuld. Om de behoefte vanuit de arbeidsmarkt te kwantificeren zijn tevens 100 werkzame fysiotherapeuten middels een online enquête middels de inzet van het b2bpanel (90.000 leden) en consumentenpanel (255.000 leden) bevraagd naar hun opleidingsbehoeften en de beoordeling van de master.
“We hebben steeds veel te doen en gebrek aan tijd, een macrodoelmatigheidstoets komt erbij , het gewone werk gaat gewoon door en dan hoop je een partij te vinden die direct handelt, mede op grond van veel ervaring goed begrijpt wat je vragen zijn en snel, deskundig en efficiënt onderzoek doet, en dat is precies wat Davy en zijn team met en voor ons deden.''
Nico van Tol, Directeur Faculteit Gezondheidszorg Hogeschool Leiden
3
verschillende doelgroepen
|
Ruim 200
respondenten zijn ondervraagd
|
Inzichten uit het onderzoek
De resultaten van het onderzoek hebben Hogeschool Leiden inzicht gegeven in de opleidingsbehoeften en de beoordeling van de master. De resultaten zijn door Hogeschool Leiden gebruikt om de macrodoelmatigheidstoets te completeren en inmiddels anno oktober 2018 goedkeuring te krijgen voor het bekostigd aanbieden van de master vanaf september 2019.