55% van de pr- en communicatieprofessionals zegt actief, of soms, experts in te zetten en 20% overweegt het. De belangrijkste drijfveren zijn het vergroten van de merkbekendheid, het verbeteren van de reputatie en het vergroten van de betrouwbaarheid van het merk. Niet alleen onderwijsinstellingen of onderzoeksinstituten zijn kennisorganisaties; eigenlijk is elke organisatie met concrete kennis in huis een kennisorganisatie met potentie om als bron te dienen voor media.
Waarom is het eigenlijk belangrijk om als organisatie buiten de media objectief te communiceren? In het kort: je komt als organisatie al lang niet meer weg enkel met het delen van informatie over jouw eigen dienst of product. Je doelgroep wil, zeker in deze tijden van nepnieuws, erop kunnen vertrouwen dat jij expert bent in wat je doet, en dat het verhaal dat je als organisatie vertelt ook gebaseerd is op feitelijkheden en raakt aan maatschappelijke kwesties. Doe je dit niet? Dan kan het je betrouwbaarheid schaden, of je kunt zelfs klanten verliezen.
Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat de boodschap die je verspreidt feitelijk en betrouwbaar is. Maar voor veel organisaties is het nog een zoektocht. Want hoe verwoord je je boodschap op de juiste manier, en hoe bereik je met die boodschap exact de juiste mensen? Hoe transparant kan je zijn? En wat levert het zowel de verzender als de ontvanger precies op?
Dit artikel werd op 28 april en 5 mei geplaatst op de website van Adformatie.
Naar het overzicht