De toename van data
De eerste spreker was Nell Watson, een expert op het gebied van Connected Market Intelligence, engineer, ondernemer en futurist uit Noord-Ierland. Haar boodschap is dat Machine intelligence steeds invloedrijker wordt: tot 2000 werd er jaarlijks vijf miljoen gigabyte aan data geproduceerd, vandaag de dag produceren we ditzelfde aantal iedere twee minuten! Hoe groter de dagelijkse instroom van data, hoe meer je database continu wordt verrijkt. Met name grote bedrijven als Amazon en eBay lopen hierin voorop en hebben momenteel nog een grote voorsprong op kleinere bedrijven. Uiteindelijk is het de kunst voor marketeers en data-analisten om de data te specificeren en te vormen tot gepersonaliseerde content, afgestemd op de behoeftes en wensen van de klant.
Content in omni-channel marketing
De definitie van communicatie is de juiste boodschap op de juiste plaats en tijd. Gezien de grote hoeveelheden content die worden verspreid via vele verschillende kanalen wordt dit ook wel omni-channel interactie genoemd. Lang niet alle bedrijven hebben dit al even goed onder controle. Iemand die net een klacht heeft ingediend vlak daarna een opgewekte nieuwsbrief sturen is daar een voorbeeld van. Om dit te voorkomen dien je uit te gaan van de data die je hebt om deze vervolgens te personaliseren. Deze data en informatie komt vaak uit zogenaamde silo’s zoals CRM, ERP, Webshop en Marketing Automation. Het is de kunst om de data uit deze verschillende silo’s te combineren om de specifieke wens van een klant te achterhalen. Mensen met specifieke IT kennis zijn in staat om deze koppelingen te bouwen. Op die manier kan worden herleid wat de Next Best Action is, het aanbieden van product of service X aan persoon Y. De laatste stap is het koppelen van de juiste content aan deze actie, denk hierbij aan het versturen van een EDM, het plaatsen van de juiste banner en het kiezen van de juiste SEA acties.
Mogelijkheden van marketing automation
Het laat goed zien wat de ongekende mogelijkheden van marketing automation zijn. Deze kennis helpt ons met name bij het opzetten van customer journey onderzoeken voor onze opdrachtgevers. We brengen hierbij in kaart welke reis een klant maakt om uiteindelijk tot koop van jouw product te komen. Denk bijvoorbeeld aan de stappen: Awareness, Education, Consideration, Decision en Advocacy. De Next Best Action is dan de actie die ervoor zorgt dat jouw contact een volgende etappe van zijn reis doorloopt.
Naar het overzicht