In welke fase van het see, think, do, care-model doe je behoefteonderzoek?

Alle contact momenten die de klant met je bedrijf heeft wordt de klantreis genoemd, een van de modellen die je kunt gebruiken voor het in kaart brengen van de klantreis is het see, think, do, care-model. Dit model bestaat uit vier fasen, iedere fase omvat een ander doel. Met aannames kom je in dit geval niet zo ver, je zult marktonderzoek nodig hebben om duidelijke inzichten te verkrijgen over onder andere de wensen, behoeften en pijnpunten van de klant. 

De eerste fase waar de potentiële klant zich in bevindt is de see-fase, in deze fase wil je de bekendheid van je merk vergroten onder een zo groot mogelijke groep. Laten we er een voorbeeld bij halen om het wat duidelijker te maken: stel je hebt een kledingmerk, bijvoorbeeld Loavies, dan wil je het liefst iedereen die interesse heeft in kleding aanspreken. Hoe je al deze mensen aanspreekt is natuurlijk een lastige vraag, hiervoor heb je inzichten nodig over de wensen en behoeften. En ja, goed geraden, hier kun je achter komen door middel van een behoefteonderzoek.  
 


Ook kun je een behoefteonderzoek inzetten om te toetsen of er überhaupt interesse is in jouw (nieuwe) product of dienst, of ziet de doelgroep een aantal obstakels en hebben ze helemaal geen behoefte aan wat jij aanbiedt? Dan wordt het tijd om je aanbod aan te scherpen, het zou natuurlijk zonde zijn om tijd en geld te steken in het promoten van een product waar niemand op zit te wachten. Bij Markteffect helpen we je graag aan deze inzichten, zodat je kunt zorgen voor een optimaal aanbod met een optimaal bijpassende strategie. 

Meer geïnteresseerd in een onderzoek op maat? Kom hier met ons in contact!

De fase waar je potentiële klant hierna in terecht komt is de think-fase, hierin wil je mensen aanspreken die aan het overwegen zijn om een bepaald product te kopen. In de think-fase wil je als Loavies zijnde dus mensen aanspreken die aan het overwegen zijn om nieuwe kleding te kopen. Ook in deze fase kan het behoefteonderzoek worden ingezet, om er bijvoorbeeld achter te komen welke marketing middelen er nodig zijn om deze al wat specifiekere doelgroep over te halen tot aankoop. 
 
Wanneer je de klant weer een stapje verder hebt weten te overtuigen zijn we beland in de do-fase, hierbij richt je je als bedrijf op klanten die echt actief op zoek zijn naar, in ons geval, nieuwe kleding. Zij hebben het dus nodig, gaan op zoek en zijn sterk bereid om een aankoop te doen. Vanaf het moment dat de klant een aankoop heeft gedaan in de do-fase, is het belangrijk om deze bestaande klant te vriend te houden, dit gebeurt in de care-fase. Zorg dus dat je klantenservice tiptop in orde is, om een positieve indruk achter te laten op de klant. De laatste indruk zegt immers veel over hoe men denkt over het algehele aankoopproces.  

Op basis hiervan kun je de marketingmix-strategie en het aanbod aanscherpen, om op deze manier zo efficiënt mogelijk campagnes op te stellen.

Nu je weet wat elke fase van het see, think, do, care-model en een behoefteonderzoek inhoudt, kunnen we concluderen dat het vooral in de eerste twee fasen essentieel is om zeker te weten waar de klant behoefte aan heeft en waar de pijnpunten liggen. Op basis hiervan kun je de marketingmix-strategie en het aanbod aanscherpen, om op deze manier zo efficiënt mogelijk campagnes op te stellen. Dus onthoudt, hoe we het bij Markteffect altijd zeggen, research is everything!

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Marktonderzoeksbureau Markteffect heeft flink wat ervaring op kunnen doen in de verschillende branches. We denken graag mee en krijgen energie van leuke onderzoek- en marketingvragen. Neem gerust contact met ons op, wij helpen graag met jouw professionele uitdagingen.

 Stel uw vraag

 

 

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen

Sport als stimulans voor het sociaal domein: verbindend, inclusiever en duurzamer

Do's en don'ts voor het implementeren van onderzoeksresultaten

Sportsponsor en supporter voor het leven

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant