De dienstverlening uitbreiden door meer gebruik te maken van data science, marketingtechnologie en AI was al langere tijd de ambitie van Markteffect in aanvulling op het gebruik van actieve data door middel van bijvoorbeeld vragenlijsten. Het streven is om steeds meer toe te werken naar een combinatie van actieve en passieve data. Bij die laatste draait het om data die al beschikbaar is binnen bedrijven, vaak zonder dat bedrijven dat zelf weten. En uiteindelijk gaat het er om hoe je die data slim gebruikt. Door de inzet van datatech verwerf je een nog beter inzicht in het gedrag van klanten.
Branding, positionering en optimalisatie
Een belangrijk deel van het werk van marketeers draait om branding en positionering, maar conversie wordt steeds belangrijker. Markteffect helpt opdrachtgevers al jaren met het verkrijgen van inzichten op het gebied van branding, positionering en optimalisatie. Dit door middel van bijvoorbeeld positionerings-, naamsbekendheids-, doelgroep- en tevredenheidsonderzoeken. Met The Relevance Group aan boord kan Markteffect voortaan marketeers van A tot Z verder helpen met hun conversie aan de hand van data science, Data Monetization, martech et cetera. Fahimi: ‘Markteffect is al ruim zeventien jaar actief in Nederland en een van de toonaangevende bedrijven op het gebied van marktonderzoek. We zien ons zelf echt als een partner van marketeers. Met ons team van 110 mensen behoren we in Nederland tot een van de grootste bureaus.
Afgelopen jaren zien we dat de vragen van onze klanten verder gaan dan alleen inzicht geven in naamsbekendheid, imago en merkoverweging of inzichtelijk maken van hoeveel een marketingcampagne opgebracht heeft. Steeds vaker krijgen CMO’s ook targets mee over daadwerkelijke verkoop. Dat was een van de belangrijke redenen waarom we begin dit jaar samen zijn gegaan met The Relevance Group. De inzichten die wij verstrekken, zorgen ervoor dat onze collega’s bij The Relevance Group gericht actie kunnen ondernemen om de verkoop van onze klanten te verbeteren. Hiermee kunnen wij ons blijven focussen op waar we al jaren goed in zijn, maar onze klanten ook blijven bedienen met de nieuwe vragen die ze hebben in een veranderende wereld.’ Ook volgens Hannemann is het a match made in heaven: ‘Markteffect richt zich op het verkrijgen van het meest relevante onderzoek ter ondersteuning van de behoeften van hun klanten bij het nemen van beslissingen over belangrijke zakelijke vragen.
The Relevance Group biedt de mogelijkheid de bedrijfswaarde te vergroten door de door Markteffect gegenereerde gegevens te gebruiken voor meer gedetailleerde analyses, van datastrategie-advies tot de uiteindelijke optimalisatie van alle relevante verkoopactiviteiten.’ Gevraagd naar een voorbeeld van een succesvolle conversiegerichte klantcampagne, zijn de heren unaniem: ‘Het bestaande communicatie- en campagnemanagement van een toonaangevende retailer richtte zich op merk-, marketing- en kortingscommunicatie. Het doel was om alle inzichten te bundelen om de klantspecifieke aanpak te optimaliseren en de Return On Ad Spend (ROAS) aanzienlijk te verhogen.’
Voor de ontwikkeling en implementatie van een geoptimaliseerde datagedreven targeting voor campagnemanagement, werd er gekeken naar:
- Scoremodellen op basis van data-analyse van interne en externe data, inclusief implementatie van een scorecard;
- Datagebaseerde, automatische weergave van campagnes in de Benelux;
- Gerichte targeting op personen en huishoudens op basis van externe data, gecombineerd met interne kennis. ‘Het merk verwacht een absolute en significante stijging van de ROAS.’
Denk groot, begin klein
Het advies van beiden voor marketeers die net beginnen met het implementeren van datagestuurde marketingstrategieën luidt: ‘Denk groot. Begin klein. Test zorgvuldig of je klant, de consument, goed wordt begrepen en perfect wordt bediend. Gebruik data-analyse om activiteiten perfect te optimaliseren. Denk vanaf het begin aan schaalbaarheid, maar blijf je klant ook als individu zien. Het is zo makkelijk om naar een concurrent over te stappen als de consument zich niet goed begrepen voelt.’ Fahimi en Hannemann staan te trappelen om te bewijzen dat hun data- en technologiegedreven benadering bedrijfswaarde genereert door individueel marktonderzoek, KPI-rapportages op basis van de value driver van de klant of gedetailleerde en op adressen gebaseerde dashboarding. ‘Naast kwantitatieve controles is Markteffect in staat om best in class kwalitatief onderzoek te garanderen om de tevredenheid van de consument zeker te stellen.’
Naar het overzicht