Branding & communication

Bij branding & communication draait relevantie om het blootleggen van de category entry points en het inzichtelijk maken van de mentale beschikbaarheid van een merk. Onze analyses geven een diepgaand beeld van de kennis, houding en gegragingen van de doelgroep en hoe zij merken en campagnes beleven. Dit helpt organisaties hun communicatie en merkstrategie perfect af te stemmen op de behoeften van de markt.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Byron Sharp methode

Er wordt veel geschreven en gediscussieerd over de Australische hoogleraar marketingwetenschappen Byron Sharp en het belang van het werven van nieuwe klanten. Loyaliteit …

Meer info

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn jouw (marketing) campagnes? Als je te maken hebt met marketing- en communicatiebudgetten kan je je ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale in…

Meer info

Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van een campagne de juiste snaar zal raken bij jouw doelgroep. Zal de doelgroep de boods…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Customer Value Proposition

Een Customer Value Proposition (CVP) is de unieke waardepropositie die een organisatie aan klanten belooft. Het laat zien hoe een product of dienst inspeelt op specifieke…

Meer info

Employer Branding

Benieuwd naar hoe jouw merk er als werkgever voor staat? Is het merk en naam bekend binnen jouw doelgroep en is dit positieve of misschien een negatieve bekendheid?

Meer info

Folderonderzoek

De reclamefolders informeren consumenten over aanbiedingen, prikkelen hen om actie te ondernemen en zijn vaak bepalend voor het samenstellen van het boodschappenlijstje. …

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe jouw doelgroep écht over je denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder jouw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstell…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in jouw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe s…

Meer info

PR-Onderzoek

Een PR-onderzoek is het ideale onderzoek wanneer je relevante media-aandacht en impactvolle PR-inzichten wilt verkrijgen. Bereik de koppen van (online) media met interess…

Meer info

Sponsor effectmeting

Meer info

0-meting

Voor het verkrijgen van een duidelijk beeld van jouw prestaties is het essentieel om een zuivere vergelijking te maken. Dit kan alleen als je zowel de situatie vó&…

Meer info

Staat het onderzoek wat je uit wil voeren er niet tussen? Neem een kijkje tussen de verschillende categorieën of neem contact met ons op. We denken graag met je mee!

Onderzoek jouw merk met Markteffect

Door strategie en onderzoek te combineren, bieden wij organisaties de inzichten die nodig zijn om merkvoorkeur te stimuleren en duurzame groei te realiseren binnen een concurrerend speelveld. Daarnaast biedt ons onderzoek inzicht in concrete verbeterpunten voor bereik, herkenning merk en boodschap, en ad likeability. Op basis hiervan kunnen campagnes geoptimaliseerd worden en organisatiedoelstellingen gerealiseerd.

Wat je onderzoeksvraag ook is, wij kunnen je erbij helpen. Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat. Lees hier meer over onze werkwijze.

Onze aanpak voor brand onderzoek:

  • Gerichte doelgroep: Gericht op de non-rejectors binnen de productcategorie, om maximaal potentieel voor merkontwikkeling te identificeren.
  • Kennis, houding en gedrag: Volledig afgestemd op de specifieke uitdagingen van de opdrachtgever, met een scherpe focus op wat de doelgroep weet, voelt en doet.
  • Concurrentiecontext (benchmark): Altijd een holistisch beeld van de markt door marktleiders, vergelijkbare aanbieders en overige spelers zoals private labels en lokale aanbieders te betrekken.
  • Imago mapping: Een evenwichtige mix van functionele en emotionele imagoaspecten, gewogen op basis van relevantie voor de potentiële afnemer.
  • Actionable insights: Door een focus op category entry points, jobs to be done en mental availability, afhankelijk van de organisatiedoelstellingen.

Onze aanpak communication onderzoek:

  • Effectiviteitsbepaling: We meten de campagne-effectiviteit aan de hand van bereik, herkenning van merk en boodschap, en ad likeablilty.
  • Concurrentiecontext (benchmark): Effectiviteit wordt altijd beoordeeld binnen de context van de activiteiten van concurrenten, voor een realistisch en vergelijkend inzicht.
  • Focus op campagnedoelen: Onze analyses leggen de nadruk op de specifieke doelen van de organisatie, om maximale relevantie te garanderen.
  • Meetmomenten: We tonen campagne-effecten aan door minimaal twee meetmomenten te hanteren: een nulmeting vóór aanvang en een effectmeting tijdens of na de campagne.
  • Relevantie en context: Campagnematerialen worden altijd getoond in het juiste umfeld, om realistische evaluatie te waarborgen.

Vrijblijvende vraag stellen?

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vooral contact op. Wij helpen en adviseren je graag met het juiste type onderzoek!

Jeroen <span>Jansen</span>

Jeroen Jansen

Commercieel Manager