Het was voor Lindenhaeghe erg belangrijk om inzicht te krijgen in de klanttevredenheid van de zakelijke klanten (zowel de beslissers als de beïnvloede), wiens medewerkers cursisten zijn bij Lindenhaeghe en daar opleidingen en examens afnemen. Het doel van het onderzoek was om de kwaliteit van de dienstverlening in kaart te brengen, om zo de producten en diensten beter aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van klanten.
Doel
het meten van de klanttevredenheid en het ontdekken van verbeterpunten
|
Methode
kwalitatief onderzoek (diepte-interviews) en een online kwantitatief onderzoek
|
Effect
het verhogen van de klanttevredenheid door te weten aan welke knoppen Lindenhaeghe dient te draaien
|
Kwalitatief onderzoek kracht bijzetten met online onderzoek
Lindenhaeghe heeft Markteffect de contactgegevens van haar zakelijke contacten verstrekt, waarna Markteffect de benadering van respondenten uit handen heeft genomen van Lindenhaeghe. In eerste instantie zijn er face-to-face diepte-interviews ingepland en uitgevoerd. Deze hebben handvatten geboden over de huidige tevredenheid, welke aspecten een belangrijke rol spelen in de tevredenheid en wat er verbeterd moet worden om de tevredenheid te verhogen.
Deze resultaten zijn meegenomen in het vormgeven van het online onderzoek, waardoor het online onderzoek volledig dekkend was om de klanttevredenheid, en de verbetering daarvan, op de juiste manier te onderzoeken. Het online onderzoek schept de mogelijkheid om uitspraken te doen over de gehele klantendatabase, in plaats van over slechts het selecte groepje waaronder het kwalitatieve onderzoek heeft plaatsgevonden.
“Het onderzoek leverde ons belangrijke input om de customer journey van onze zakelijke klanten verder te verbeteren. Bijvoorbeeld de communicatie en administratieve processen hebben we nog beter kunnen afstemmen op hun behoeften. Want die 8,6 die onze cursisten ons als Beste Opleider geven, willen we natuurlijk ook van onze zakelijke klanten krijgen.”
Anouk Dros, Marketing Manager bij Lindenhaeghe
11
face-to-face diepte interviews
|
70
zakelijke relaties hebben deelgenomen
|
90
Lindenhaeghe heeft medewerkers
|
Inzichten uit het klanttevredenheidsonderzoek
Op basis van de input uit het klanttevredeneheidsonderzoek heeft Lindenhaeghe de processen van haar dienstverlening verder kunnen optimaliseren en in het nieuw ontwikkelde Leerportaal automatiseren. Ook de informatievoorziening naar zakelijke klanten is verder afgestemd op hun behoeften.