De afgelopen jaren zijn er veel veranderingen doorgevoerd bij de Brandweer. De OR heeft signalen opgevangen over de werkdruk: deze zou in sommige situaties te hoog zijn en wilt hier graag pro actief op inspelen. De OR heeft onderzoeksbureau Markteffect daarom gevraagd een onderzoek uit te voeren naar de werkbeleving en de medewerkerstevredenheid, om inzicht te krijgen in de ernst van de situatie. Tevens is inzicht gewenst in de oorzaken, de eventuele gevolgen en wat de Brandweer zou kunnen doen om de mogelijke werkdruk te verlagen.
Doel
Het in kaart brengen de mogelijke werkdruk en de ernst hiervan onder alle medewerkers en vrijwilligers van Brandweer Zuid Limburg
|
Methode
Een online, kwantitatief onderzoek onder alle medewerkers
|
Effect
Inzicht in de daadwerkelijke ernst van de werkdruk, de oorzaken en de gevolgen en de manier waarop Brandweer Zuid Limburg hier het beste mee om kan gaan
|
Methodiek
Markteffect heeft in een uitgebreid online onderzoek uitgevoerd onder alle medewerkers en vrijwilligers van Brandweer Zuid Limburg. In dit onderzoek zijn onder andere de volgende onderwerpen meegenomen:
- Medewerkerstevredenheid
- Werkdruk
- Net promotor score
- Loyaliteit
- Verschillen werknemers & vrijwilligers
“Dankzij het onderzoek van Markteffect hebben we inzicht gekregen in de ernst van de situatie m.b.t. de werkdruk en hoe wij onze medewerkers en vrijwilligers hierin kunnen ontzien. Zonder hen zijn we nergens en wij zijn trots op hun werk. Daarom willen we m.b.v. de resultaten uit dit onderzoek laten zien hoe belangrijk we dit thema vinden en graag snel willen schakelen. Uiteindelijk bood het rapport precies de inzichten die we nodig hadden.’’
Brandweer Zuid-Limburg
630.000 inwoners
telt het verzorgingsgebied van Brandweer Zuid-Limburg
|
300
vaste medewerkers
|
450
vrijwilligers
|
Uitkomsten onderzoek
In de resultaten zijn verschillen waar te nemen op bepaalde aspecten, tussen vaste medewerkers en vrijwilligers. Hoewel er bij beide groepen sprake is van enige vorm van werkdruk, zijn er ook diverse kansen en oplossingen aangedragen om een eventuele negatieve beeldvorming tegen te gaan. Over het algemeen is men erg trots op hun werk bij de Brandweer en heeft men de intentie nog lang hieraan verbonden te blijven.