Aantal luisteraars gelijk aan vorige meting
Wat als eerst opvalt is dat het aandeel Nederlanders dat wel eens naar een podcast luistert redelijk hetzelfde blijft ten opzichte van de vorige meting (november 2019). In mei vorig jaar beluisterde nog ruim een kwart van de Nederlanders wel eens naar een podcast en in november nam dit percentage toe tot 39%.In de huidige meting blijft dit percentage stabiel met 40% wat neerkomt op ongeveer 5,3 miljoen Nederlanders. Ongeveer een op de zes Nederlanders luistert minimaal één keer per week naar een podcast.
Toegevoegde waarde zakelijke podcasts
Van de zakelijke luisteraars (24%) zien we dat liefst 80% hoopt vernieuwde inzichten te verkrijgen die hen verder op de weg kunnen helpen in hun werk. De opmars van het aantal podcasts, bestemd voor vakspecialisten en- experts, is dus goed te verklaren en lijkt strategisch een slimme zet. Zij zijn echt op zoek naar vernieuwende inzichten die hen verder kunnen helpen op hun werk.
Uit het onderzoek blijkt verder dat ook podcasts die meer dan een jaar geleden op zijn genomen, nog steeds door meer dan 20% van de luisteraars beluisterd worden. Bij podcasts die een half jaar geleden zijn opgenomen is dit percentage zelfs 45%.
''De huidige perikelen rondom het coronavirus hebben cijfermatig geen impact gehad op het aantal luisteraars, ondanks dat een populair moment het woon-werkverkeer is. Wel zie je een verschuiving in de frequentie van luisteren: tijdens de vorige meting luisterde het grootste deel minimaal wekelijks, dat is nu minimaal maandelijks.''
Michael Petit - Manager Marketing
Reclame uitingen tijdens podcast
In deze derde meting is ook het onderwerp reclame toegevoegd. De meeste mensen luisteren de reclame tijdens de podcast zonder deze over te slaan en wordt door minder dan 20% van de respondenten als niet-storend ervaren. Hierover zijn de meningen onder de respondenten dus nog niet onverdeeld positief.
Podcast Monitor vervolgonderzoek
Bekijk hier:
Naar het overzicht