Markteffect Podcast Monitor: Resultaten van de derde meting

Klik hier om de gehele rapportage te downloaden

Wist u dat er meerdere metingen zijn uitgevoerd?
Bekijk hier: 

De ontwikkeling van de podcast in Nederland heeft het afgelopen anderhalf jaar een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, een representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat in mei 2020 voor de derde keer werd uitgevoerd.

Aantal luisteraars gelijk aan vorige meting


Wat als eerst opvalt is dat het aandeel Nederlanders dat wel eens naar een podcast luistert redelijk hetzelfde blijft ten opzichte van de vorige meting (november 2019). In mei vorig jaar beluisterde nog ruim een kwart van de Nederlanders wel eens naar een podcast en in november nam dit percentage toe tot 39%.In de huidige meting blijft dit percentage stabiel met 40% wat neerkomt op ongeveer 5,3 miljoen Nederlanders. Ongeveer een op de zes Nederlanders luistert minimaal één keer per week naar een podcast.

Toegevoegde waarde zakelijke podcasts


Van de zakelijke luisteraars (24%) zien we dat liefst 80% hoopt vernieuwde inzichten te verkrijgen die hen verder op de weg kunnen helpen in hun werk. De opmars van het aantal podcasts, bestemd voor vakspecialisten en- experts, is dus goed te verklaren en lijkt strategisch een slimme zet. Zij zijn echt op zoek naar vernieuwende inzichten die hen verder kunnen helpen op hun werk. 

Uit het onderzoek blijkt verder dat ook podcasts die meer dan een jaar geleden op zijn genomen, nog steeds door meer dan 20% van de luisteraars beluisterd worden. Bij podcasts die een half jaar geleden zijn opgenomen is dit percentage zelfs 45%. 

''De huidige perikelen rondom het coronavirus hebben cijfermatig geen impact gehad op het aantal luisteraars, ondanks dat een populair moment het woon-werkverkeer is. Wel zie je een verschuiving in de frequentie van luisteren: tijdens de vorige meting luisterde het grootste deel minimaal wekelijks, dat is nu minimaal maandelijks.''
Michael Petit - Manager Marketing

Reclame uitingen tijdens podcast


In deze derde meting is ook het onderwerp reclame toegevoegd. De meeste mensen luisteren de reclame tijdens de podcast zonder deze over te slaan en wordt door minder dan 20% van de respondenten als niet-storend ervaren. Hierover zijn de meningen onder de respondenten dus nog niet onverdeeld positief.

Podcast Monitor vervolgonderzoek

Bekijk hier: 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Mbo-, hbo- & wo-Imagomonitor schooljaar 2021-2022 (12e editie)

Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2021 (NSKO)

Koers Bitcoin daalt fors, maar aantal bezitters neemt niet af

Wat zijn de nieuwe trends en ontwikkelingen rondom vleesvervangers?