Iedere potentiële student maakt bij de afmelding uiteindelijk een keuze, hetzij voor een opleiding binnen uw onderwijsinstelling (horizontale afmelding), een opleiding bij een concurrent (verticale afmelding), een tussenjaar of een besluit om te gaan werken. Hierdoor is de definitieve instroom van uw onderwijsinstelling per opleiding pas aan het begin van het nieuwe schooljaar bekend (peildatum 1 oktober).
Ook dit najaar biedt Markteffect onderwijsinstellingen de mogelijkheid om een afmeldersonderzoek uit te voeren voor alle typen opleidingssoorten (voltijd/deeltijd, bol/bbl, bachelor, Ad of masters) om de keuzemotieven van afmelders inzichtelijk te maken. In basis worden deze afmeldersonderzoeken uitgevoerd in de periode september tot en met november.
Naast afmeldersonderzoeken voert Markteffect in diezelfde periode ook instroomonderzoeken uit onder eerstejaarsstudenten. Ook in dit onderzoek wordt het keuzeproces onder de loep genomen en beoordeeld. Zo wordt er gezocht naar concrete verbeteringen. Veelal worden de verschillen met afmelders blootgelegd om inzichtelijk te maken wat de reden voor het juist wel of juist niet kiezen van een studie.
Meer weten over het afmeldersonderzoek en/of het instroomonderzoek? Bekijk de pagina's of neem gerust vrijblijvend contact met ons op.
Naar het overzicht